Hej

Det dyker upp fler konstruktioner på ytterväggar som är ca 10 cm bredare än tidigare. Mest fyller man på med isolering. Syftet är att minska energispill.

Vad tror ni om detta? Är det rätt väg att gå och vad är ev risker? Här läst att detta kan öka risken för fukt pga att det inte finns några tester under längre tid för hur det funkar mot fukt.
 
Hej själv :)

10 cm bredare än vad då?
När jag byggde mitt hus för snart fyra år sedan var väl "normalisoleringen" hos kataloghusen ca 200 - 250 mm tjock.
Mitt hus har 310 mm isolering i väggarna, och det "känns" rätt lagom, inte extremt åt något håll.

Varför skulle 50 - 100 mm tjockare isolering medföra större risker för fukt?
 
Risken för fukt i tjockare isolering beror på vattnets förångningstemperatur. I tjock isolering fälls fukten ut i mitten av isoleringen, men det beror också på materialet som används. Detta är vad jag kommer ihåg, hoppas det hjälper.
 
Hallteks ;

Utveckla gärna ditt svar. Vad menar du med att fukten fälls ut i mitten av isoleringen? Vilket material ska man välja?

Sen så undrar jag om det är bättre att skippa tjockare isolering för att undvika alla risker?
 
Så länge det finns en effektiv fuktspärr på insidan, samt inga läckage utifrån och in så är det inga problem. Men det ställer högre krav på att utförandet av de olika momenten och konstruktionerna är bra.
 
Som sagt, så länge det finns en välfungerande fuktspärr så är det ingen ökad risk att ha tjockare konstruktioner. Att däremot isolera en äldre konstruktion utan fuktspärr med så mycket isolering gör att befintlig eller tillbyggd stomme hamnar kallare och utan fungerande fuktspärr finns risken att man överskrider kritisk RF. Bygger man ett bra hus idag så är väl ca 400 mm isolering standard. För ett stenhus typ isoleca eller isolättbetong så bör man gå upp på ca 500 mm. Stenhusen har dock den stora fördelen av att ha hög värmekapacitet vilket i praktiken minskar förbrukningen en hel del.
 
Hej

Trodde luftspalten var det kritiska. Vad/hur fungerar spärren samt varför är det fuktspärren som är viktig vid tjock isolering? Och vad är en bra fuktspärr?
 
En sak som kan vara ett problem är ju om man tilläggsisolerar och inte har koll på var fuktspärrar och sådant sitter utan bygger in ett problem.
 
david7777 skrev:
Hej

Trodde luftspalten var det kritiska. Vad/hur fungerar spärren samt varför är det fuktspärren som är viktig vid tjock isolering? Och vad är en bra fuktspärr?
Luftspalten skyddar mot fukt utifrån. Ångspärren skyddar mot fukten i inomhusluften som bildas när vi andas, lagar mat, duschar etc...den tränger ut i väggar och tak i form av ånga.... i välisolerade hus är det så kallt ungefär halvvägs in i väggen att ångan kondenserar och det blir sjöblött i isoleringen och kan svårligen torka ut, med fuktskador som följd.
ångspärren är en tät plastfolie som hindrar både ånga och luft att komma så långt in i väggen att den kondenserar, dvs ångan stannar i den varmare delen av väggen och kan ventileras ut. väggarna skall absolut inte "andas"', huset ska ventileras genom ventilationskanaler/frånluftsdon etc. Man försöker oftast ha ett svagt undertryck i huset där det dras ut något mer luft än det kommer in, så att ångan inte pressas ut i väggarna pga övertryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.