Hej!

(Lessen om detta ämne redan finns, men jag hittar det inte)

Har konverterat vårt högenergihus till ett lågenergihus, nu saknas bara isolering av källargrunden ovan mark, dvs ned till Poridränen. Jag har tänkt mig 250mm, möjligen 220mm totaltjocklek, dvs inkl ytskikt. Skulle helst ha ett enkelt och smidigt system, som är riktigt hållbart*. Har hamnat på cellplast inklusive någon form av skiva utanpå, antingen skivan som en del av cellplasten (typ Paroc XGI 100 eller Styrolit I-element 400)) eller skivan utanpå cellplasten (typ Minerit Sockel), dvs i form av en egen skiva. Men hur gör man???

Cellplasten kan jag ju fästa med lim, men vågar man det på betongen när största delen är ovan mark? Har läst i annan tråd att PL200 ska fungera, men det kommer ju gå åt lastpallar med lim, eller? Alternativet måste ju vara någon form av plugg, typ den som man använder till Isodrän/Poridräns skivor. Kommentarer? Tror mer på plugg, det känns tryggare, men det kanske är tvärtom...

Första lagret alltså på plats, nästa sätter man naturligtvis överlappande. Här måste det ju gå limma med monteringslim (PL200 eller Casco Superset). Får jag till 220mm (eller 250mm) med två lager, eller måste jag, ve och fasa, göra tre lager?

Hur fäster jag skivan utanpå? Limma oxå? Blir det några problem med fukt, dvs att fukt tränger in i limskarven och fryser till is och spränger bort skivan?

Det känns bra mycket bättre i så fall med skivan som en del av cellplasten, då vet man ju att skivan sitter kvar.

Hittade just på Sundolitts I-element: "Element i andra dimensioner och utföranden tillverkas på beställning" betyder det kanske att man mot extrakostnad kan få allt i ett, dvs I-elementet 220mm tjockt? Bara smacka på, så är det färdigt. Fast det är nog svårt att få snyggt om väggen är lite lagom ojämn, då blir det nog djupskillnader i skarvarna mellan I-elementen.

Huset är av suterrängtyp, men grunden ovan mark är bara ca 300-400mm, eftersom suterrängsidan har träfasad.

Alla kommentarer emottages vänligen, men bestämt :D

*Gör väl att puts går bort?
 
Hej igen!

Har funderat igenom detta ett par dagar...

Tänker så här: "Spika" upp första lagret isolering med t.ex. Weber Therm 395 EF-K ( http://www.weber.se/uploads/tx_weberproductpage/weber.therm395ef-k.fasteforbetongtegel_datasheet.pdf ), sedan "spika" upp nästa lager med längre "spik" av samma typ. Det borde inte ens vara svårt.

Sen skulle jag gärna använda Minerit Fasad/Sockel ( http://www.cembrit.se/Produkter-5895.aspx?ProductID=PROD43 ) eller liknande, men att sätta träreglar under mark, som Cembrit säger, går fetbort för mig. Trä används över mark. <- Punkt.

Kan man limma upp skivan? Med vad för lim i så fall?

Suger skivan fukt, så att det finns risk att limmet sprängs sönder av isen? I så fall borde ju träet ruttna fort om man sätter på träregel...
 
Rent spontant så verkar det som om du gjort en rätt fin förundersökning men har du testat att ringa tillverkaren av de system du funderar på? Vissa lite större företag har väldigt fin teknisk rådgivning där man kan få många bra tips.

En sak som jag funderar lite på är hur du får grundmuren att liva med resten av fasaden med så tjock isoleringslager. Har lagt på 200 mm EPS under mark på min kåk men vetekatten hur jag skall lösa det ovan mark för att inte hamna utanför husväggen. :|
 
Träfasaden sticker ut 320mm utanför grundmuren, vi har tjocka väggar nu, det hade vi inte förut...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.