Tyresö
Att räkna ut stämptrycket på en gjutform, är ju den högre skolan i mattematik = inget som jag klarar av, eftersom jag har sett formlerna man räknar med...

När jag är hos mina kunder och pumpar betong i en väggform, så brukar det ofta (alltid) diskuteras stämptrycksbelastning på gjutformen.

Jag utför även formsättning och då bygger jag efter traditionellt utprovat koncept, som garanterat håller för betongtrycket - inget märkvärdigt med det, men någon har ju räknat ut hur mycket gjutformen ska stämpas. Frågan gäller fristående gjutformar - inte motgjutningsformar, som har ett helt annat stämptryck.

Min erfarenhet är att det knakar väldigt mycket mer i en tjock väggform när jag pumpar i betong och det gör att jag inbillar mej att en tjock gjutform har högre stämptryck - men jag har även vid många tillfällen hört att en smal gjutform har högre stämptryck....

.........och som alla vet, så finns det inte så många "experter som vet", i någon annan bransch, än just inom byggbranschen!

Och då är min fråga:
Vilken gjutform har högst stämptryck - 10 cm tjock väggform eller 1 m tjock väggform?
Eller påverkar tjockleken på gjutformen inte stämptrycket?
 
Redigerat:
Mikael_L
Tyresö skrev:
Och då är min fråga:
Vilken gjutform har högst stämptryck - 10 cm tjock väggform eller 1 m tjock väggform?
Eller påverkar tjockleken på gjutformen inte stämptrycket?
Alt 3.
Det påverkar inte, det är bara höjden, eller ska vi lite mer korrekt säga betongdjupet ...

Detta är det korrekta svaret, rent fysikaliskt teoretiskt.


Men teorin får ibland smisk i verkligheten, då det ofta tillkommer andra faktorer.
Då tänker jag på saker som att man kanske skyfflar ner betongen i en högre hastighet och kanske från lite högre höjd då man har en bred och vid form att sikta mot.

I det fallet blir antagligen trycket lite högre pga det dynamiska trycket som betongen som faller ner utgör. Men hur mycket detta kan röra sig om är jag inte man att räkna ut.
 
Tyresö
Du har helt klart en poäng - det tenderar att bli mer "svallvågor" i en tjock gjutform, jämfört med en smal gjutform, och det kan ju vara en förklaring till varför tjocka väggformar knakar mer.
Men eftersom jag var mer intresserad av att tända eld på stålull, med ett kortslutet batteri, än att lära mej tyngdlagens effekter på fysiklektionerna i skolan, så därför har jag 0 koll på det som påverkar tyngdlagen.
 
Du förkovrar dig Tyresö, du är inte som de andra chaffisarna. En gång för många år sedan (1969) gjöt vi en grund i Malmötrakten. På den här tiden hade vi en betongficka, som bilen tippade betongen i, och vi rullade sedan ut betongen med skottkärra. Den här Fredagen kände vi oss ganska trötta, så vi körde hem till lunch. Vad vi inte visste, var att man även gjöt på grannfastighten. Gubbarna där hade beställt en betongbil, bilen kom, och såg vår ficka, backade in och tippade, och körde igen. På Måndagen när vi kom till jobbet, stod fickan där med 5 kbm betong i. Vad det är för lagar som styr sådan, vet jag inte, kan vara Lagen om all djävlighet
 
saturnus skrev:
Du förkovrar dig Tyresö, du är inte som de andra chaffisarna. En gång för många år sedan (1969) gjöt vi en grund i Malmötrakten. På den här tiden hade vi en betongficka, som bilen tippade betongen i, och vi rullade sedan ut betongen med skottkärra. Den här Fredagen kände vi oss ganska trötta, så vi körde hem till lunch. Vad vi inte visste, var att man även gjöt på grannfastighten. Gubbarna där hade beställt en betongbil, bilen kom, och såg vår ficka, backade in och tippade, och körde igen. På Måndagen när vi kom till jobbet, stod fickan där med 5 kbm betong i. Vad det är för lagar som styr sådan, vet jag inte, kan vara Lagen om all djävlighet
MAO "Murphys Law # 1";)
 
Yea, you are right, Murphys Law, den mest använda under Vietnam tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.