Hej allihop

Vi är ett par i Kristianstad som precis ska börja bygga ett LB-hus i ett alldeles nytt bostadsområde. Vi tänkte bara säga hej till alla andra som kastar sig ut över avgrunden.

Här ska det byggas.... :D
 
  • tomt1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tomt3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul med fler LB-hus byggare. Du har väl sett LE tråden antar jag. Vilket hus skall ni bygga? Vi skall bygga ett modifierat Hussvalan utanför Uppsala.
 
Jäklar vilket hus ni ska bygga. Hur många ungar har ni... hehe.
 
Ha, vi har en vanlig "Svensson-familj" med två barn och två katter...
Rummet nere utgår för ett större kök, behövs när släkten kommer på besök. Vi har oftast alla hos oss de flesta storhelger. Föräldrar och svärföräldrar bor långt bort så de behövs gästrum som kan härbärgera den för en vecka i taget eller så. (Fast i bland undrar man om int en seprata gäststuga vore bäst...). Sedan kommer ju syskon med hundar och ungar mm ja det kan bli ganska fullt. Sedan har vi extra stor groventré och tvättstuga i vår version

Vad skall ni bygga?
 
Vi ska bygga ett LB-hus, Limited Edition. Vi har inga barn ännu men jobbar på det.
Det är ju ett angenämt nöje det där... :D
 
Hejsan!

Det ser ut som att vi skall bygga i samma område som er! Jag känner igen dom vildvuxna buskarna. :) Vilke tomt har ni? Vi har 10:7. Vi skall också bygga ett LB-hus. Det blir ett Hämplingen.
 
Vad trevligt med lite grannar :D

Vi har tomt 10:15. Det är den som är röd på bilden. Har ni den blå eller? Hämplingen är faktiskt ett jättefint hus. Öppen planlösning och stora ytor. Sånt gillar jag. Ska ni ändra någonting? Vid första anblicken hade jag kanske öppnat upp mellan köket och vardagsrummet eller haft en halvvägg där istället. Men det är ju bara jag... hehe. Jag kan aldrig hålla fingrarna borta från att ordna om på ritningarna.

Nu vet jag inte vad som ingår i ert husköp eftersom vårt avtal ser annorlunda ut än i vanliga fall men det hade varit roligt att få veta vilka tillval ni gjort. För vår del blev det bland annat en braskamin. Ett måste alla mörka och kalla vinterkvällar. Hög mysfaktor också.

Fick även besked av Sören att området inte hinner bli klart till april utan de har skjutit fram det till maj istället. Sådana nyheter är ju alltid lika välkomna :p
 
  • karta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det stämmer, det är vår tomt! Nästan grannar. :)

Vi skall ändra lite vid det stora badrummet för att få plats med både dusch och bad. Väggen dras ut i linje med sovrummet och svänger sedan in mot samma punkt bredvid fönstret. Badrumsdörren hamnar alltså på en snedvägg. Även en del fönster är ändrade för att bli samma över allt.

Vi har gjort en hel del tillval känns det som. Bland annat annan trappa, andra inredningar i badummen, klinker i kök och hall, andra ytterdörrar, vägghängda toaletter, förberedelse för badkar, handdukstork, golvvärme i badrummet på ovanvåningen, annan fläktkåpa, isolering i innerväggar med mera. Vi kommer att förbereda för kammin men själva kamminen får inte plats i kalkylen tyvärr.

LBLE är ett jätteintressant hus! Skall bli roligt att se ett verkligheten. Jag har läst en del om det här på forumet. Hur kommer ni att göra med uppvärmningen? Vi kommer att komplettera med fjärrvärmemodul tillsammans med frånluftsvärmepumpen. Det blir lite dyrt men det känns som en vettig lösning.

Jag hörde också att kommunen kanske inte blir klara i tid. Det är lite irriterande eftersom det tog ett bra tag innan nånting hände över huvud taget men dom lovade vitt och brett att det skulle bli klart till april. Vi får väl se. Som tur är sitter vi inte i sjön.
 
Visst är det märkligt att man tycker sig ha tänkt på allt men att man alltid ska gå bet på den punkten. Vi satt i möte med Sören för att göra våra tillval och hade (enligt oss själva) hyfsad koll på vad vi ville ha. Ack vad vi bedrog oss :p

Vi har, som ni, också kompletterat med en ny elpanna som kan kombineras med fjärrvärme. Det var som sagt en utgift vi inte hade räknat med men som vi ansåg nödvändig för framtiden. Här blev jag blev lite irriterad på Sören eftersom vi inte hade fått den informationen innan. :mad:

I diskussionen om en ny elpanna dök det även upp en annan sak vi inte hade räknat med men som vi definitivt ska investera i. En kalkavskiljare. Har ni inte räknat med en sådan är det ett mycket hett tips för att slippa framtida besvär!! Vattnet i Kristianstad är bland det kalkrikaste i landet och det var egentligen inget snack om saken. Bara ett tips som sagt.

Men vid det här laget satt jag bokstavligt talat och hade ångest inombords. Nej, jag var nog lite smått förbannad. Det fick inte bli så mycket mer nu kände jag. Vi bläddrade vidare bland våra papper och då "plötsligt" plockade Sören (egentligen en väldigt strategisk och välplacerad manöver) fram ett papper med information om vilken IT-standard huset skulle hålla. Det var ju naturligtvis inte heller något vi hade kollat på och efter lite info och MYCKET grymtande från min sida blev jag till sist övertygad om att uppgradera det också. Det är nog en bra framtida investering som i slutändan inte kan undvaras. Att riva upp väggarna i framtiden för att göra det då istället känns inte så värst lockande. Och bara tanken på att ha en box per TV får mig att rysa.
 
Ja, det är verkligen inte lätt att tänka på allt. Vi kommer också att installera en kalkavskiljare men uppgraderingen av nätet hoppar vi över. Vi kommer istället att lägga in extra rör för kabel så att vi kan dra om det behövs.

Igår spikade vi tillvalslistan så nu är det bara att vänta på att bygglovet skall bli klart. Jag hoppas verkligen på en fin vår så att kommunen kan hålla högt tempo. Man vill ju komma igång och bygga så fort som möjligt!
 
Ja man vill definitivt börja så fort som möjligt! Det finns en viss förhoppning om att man kan börja bygga innan maj beroende på vilken tomt man har. Det ser ju ut som om kommunen kommer att lägga krutet runt våra tomter först, vilket får en att gå och småhoppas. Jag var där och tjuvkikade för en vecka sedan och precis framför vår tomt var där ett gigantiskt hål där de förberedde med avlopp och ledningar. Man kan ju hoppas...
 
Jag var ute på området igen för ett tag sedan och tog mig friheten att titta lite på er tomt. Det kanske bara var en illusion men den ser ut att ligga lägre än vår. Har ni fått tillgång till några höjdkartor och är det så att ni måste fylla upp tomten? Hur mycket kostar det i så fall? Vansinnigt nyfiken på det om det skulle bli aktuellt för vår del också.

Annars trummar det på rätt bra där ute. Tur att vintern är så mild så området inte blir mer försenat än vad det redan är. Bygglovet är klart så nu går man bara och väntar på samrådet och byggstartsmötet.
 
Ja, det är nog rätt. Det känns lite som att vår tomt ligger i en håla men nu när jag ser hur vägen kommer att ligga så känns det ine så farligt längre. Jag har ingen aning om hur mycket det kommer att kosta att fylla ut. Hoppas att det inte blir för häftigt. Vårt bygglog är också klart så vi väntar också på att kommunen skall göra klart sitt. Snart får man väl ge sig ut till tomten och fälla lite småträd. Det står en hel rad där vårt garage kommer att hamna.
 
Tycker det är dags att uppgradera den här tråden. Här kommer en bild på hur det ser ut just nu.
 
  • översikt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:) Ja, då är det ingen tvekan om vilken tom t som är er. Vår platta är också gjuten men det har du väl sett. Jag antar att dom skall torka nu tills husen kommer. Vårt kommer den 17/6. Kommer ert samtidigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.