Vi köpte ett hus i oktober. När vi kom till huset låg det trasiga takpannor från takbytet på en presenning i trädgården, några trasiga element (!), en trasig torkvinda under en mängd löv, fler takpannor under massor av ogräs, plastpåsar fyllda med löv, IKEA-säckar, en trasig såg, en trasig gräsklippare, en trasig gungställning, en gammal ljusslinga och fler saker fanns lite överallt på tomten.

Vi kontaktade efter någon vecka säljarna och bad dem komma och hämta sitt skräp. De kom och hämtade typ hälften, men sen hände inget mer. Vi påminde dem och de svarade att de tyckte att det hörde till huset. Trasiga takpannor, en söndrig torkvinda, gamla presenningar?

I alla fall så hörde vi av oss igen och bad dem ta bort det, annars skulle vi kontakta en firma som fick göra det på deras bekostnad. Då tyckte de att de skulle komma och "ta tillbaka" sin gräsklippare som ingick i köpet.

I alla fall: nu ska vi ringa en firma (vart katten ringer man för avhämtning av skräp), men undrar lite vad som egentligen kan räknas "höra till" trädgården. Att en trasig gräsklippare är skräp kan ju ingen ifrågasätta - men gamla takpannor som ligger under massor av grenar? Hur långt kan man dra det? Är allt som inte är organiskt material eller liksom uppenbart tillhörande trädgården att anse som "skräp"?

Vi vill helt enkelt inte göra något fel, vi vill ha ryggen fri. Vet någon vad som gäller? Kontraktet var ett vanligt standardkontrakt med formuleringen: "... och tomtmark avröjd. Kvarfarande föremål som tillhör säljaren har köparen rätt att antingen bortforsla på säljarens bekostnad eller behålla utan ersättning."
 
Juridiskt sett har du ditt på det torra, det vågar jag påstå av det du beskriver.

Frågan är dock hur du få ut pengarna från säljaren. Jag antar att du betalat huset, annars är det inga problem, bara att kvitta skulderna mot varandra och det är säljaren som får driva process om h*n anser att det inte är korrekt. Men nu är det antagligen du som är i den situationen. Om du inte får pengar rakt av från säljaren kan du låta kronofogden driva hem skulden. Risken är dock stor att säljaren bestrider skulden och därmed måste du stämma säljaren får att få avgjort om det är en korrekt fordran eller ej. Denna process behöver inte kosta dig några pengar om du sköter allt själv vilket inte är särskilt svårt i ett så lätt fall som detta men det kommer ta mkt tid i anspråk.
 
Juridiskt sett har du nog som sagt torrt på fötterna, däremot verkar säljarna vara ena trallgökar som inte klarar av att röja av och köra bort skiten. Tror tyvärr inte att du kommer få se röken av någon ersättning och risken finns att du får ställa dig i kö hos fogden, bara en känsla...:rolleyes:
 
För mig känns det ändå bättre att välja sina strider med säljarna...

Det låter ändå inte som att det handlar om mer än några timmars jobb - och en del saker kan man ju också undra över.

Påsar med löv? En trasig gungställning ser iaf inte jag som självklar att forsla bort heller, likaså gräsklipparen kan ju vara tillhörande huset.
 
Jag skulle gissa att det blir bra mycket mindre jobb för er att fixa det själva än att försöka få pengar av dem för att få det fixat.

På en förmiddag borde problemet kunna vara ur vägen om ni fixar det själva? Det andra alternativet kan innebära många timmars jobb och många månaders väntan på ett avslut.

Givetvis finns det väl de som väljer att strida för en princip, men i principstrider finns det i princip inga vinnare.
 
ordain skrev:
i principstrider finns det i princip inga vinnare.
så mycket sanning i så få ord! Tycker om...
:) gaia
 
Jag förstår frustrationen men kan inte se att det är lönt att göra nåt mer åt saken, än att ta bort skiten själv och glömma idioterna ni köpte av. Det låter trots allt inte som så där jättemycket grejer.
Det är lite att plåga sig själv att tjafsa om detta, även om ni har rätt. Jag tror NI mår bättre av att bara städa bort det en gång för alla.
 
Sluta sitt här på forumet å sura, ut å städa bort skiten och glöm d sen!
Hur orkar alla hålla på att krångla så mycket? Kliv ur sandlådan och gör nå vettigt istället....
 
Redigerat:
Det är ju risk att skräpet räknas som säljarnas egendom och man får väl inte köra andras egnendom till soptippen ? Men Ni kan väl hyra en släpkära och återlämn det till säljarna och lägga upp på deras nya tomt ?
 
jan_af_lisoe skrev:
Det är ju risk att skräpet räknas som säljarnas egendom och man får väl inte köra andras egnendom till soptippen ? Men Ni kan väl hyra en släpkära och återlämn det till säljarna och lägga upp på deras nya tomt ?
Det är lika mycket egenmäktigt förfarande som att slänga skiten. :(

Kör grejerna till tippen själv är mitt råd.
 
Jag råkade ut för exakt samma. hela vinden full med bråte.
Tog hjälp av en kamrat och kavlade upp ärmarna och nötte på litegrann. låter som att du kommer må mest dåligt själv om du fortsätter jaga säljarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.