Jag bar kört med förugn i ca 6 års tid för att sedan övergå till pellets ett par år. Men nu har jag tröttnat på pelletspris och dålig tillgång så jag har börjat använda förugnen igen.

Förra veckan fick vi dålig fyr i ugnen av ngn anledning och det bara pyrde sakta i över ett dygn.
Misstänkte att det blev en del tjärbildning i gaskanalerna så jag kontrolerade detta innan jag gjorde ny brasa.
Till min fasa upptäckte jag kraftigt tjärbildning i hela skorstenen, det har t.o.m "runnit" ut ur en inspektionslucka högre upp efter kanalen. :'(
Hur gör man för att få bort detta??.. skulle inte tro att vanlig sotning lyckas få bort det..

jag ska även försöka kolla upp vad orsaken till problemet kom från, förmodligen var det mycket aska i rökgaskanalerna i panna, Eldar mot oljedelen och därifrån går 5st mindre (ca dia 7cm) kanaler som är vinklade i 90 grader. Brukar hålla efter och sota ur dom då det ofta lägger sig aska i "vinkeln".

ngn som har bra förslag och har varit med om samma problem?

mvh/
Mattias
 
Så kallad "skorstensrens" kanske, som du slänger in elden? Innehåller zink eller zinkoxid om jag minns rätt, vilket fungerar som en katalysator och löser tjärbeläggningar. Finns att köpa av en del sotare eller på Clas Ohlsson.
 
om inte zinken löser det kan du be sotarn eller annan skorstensentreprenör fräsa bort det. En soteld tar även bort det.
 
Är det när du kört med pellets som det blev belägningen??

 
Pyr det i ett dygn så blir det nog mycket tjära.

Jag skulle ringt sotarn o frågat vad man ska göra
 
2an skrev:
Är det när du kört med pellets som det blev belägningen??
Nej jag har kört med ved...

Misstänker att det har varit lite tjuvdrag i skarven mellan pannan och förugnen som är orsaken..
Har pratat med sotarn idag och fick ngt slgs pulver som jag ska elda med i ett par dagfar som tydligen löser upp tjäran..
Ska prova det och återkommer med resultat.

/Mattias
 
Hanveden skrev:
Till min fasa upptäckte jag kraftigt tjärbildning i hela skorstenen, det har t.o.m "runnit" ut ur en inspektionslucka högre upp efter kanalen. :'(
Hur gör man för att få bort detta??.. skulle inte tro att vanlig sotning lyckas få bort det.

ngn som har bra förslag och har varit med om samma problem?

mvh/
Mattias
Tjäran i skorstenen brukar torka ut när du eldar normalt och det är ingen idee och finns egentligen ingen möjlighet att rensa den på något sätt. Ingen zinkpulver hjälper där för det är för låga temp i skorstenen.Det är bara en skorstensbrand som kan rensa det, som det står i annan tråd :).
Varje gång du får kondensvatten i skorstenen kommer det att rinna ner och lukta så det är viktigt att inte pyrelda och hålla skorsten torr ;).
Lider med dej som har 5 krokiga rör att aska ur. Hoppas du kan komma åt dom utan att flytta på förugnen. Vi hade en vinkelhylla ( CTCkombi) som packade lätt med aska och för att komma åt och rensa fick man rulla bort förugnen ... besvärligt värre :(.

Vill du rensa beläggningar som finns i själva i pannan så ska du koppla bort förugnen och tända ordentlig brasa direkt i pannan gärna med pulvret du fick ( men det går lika bra utan) - det brukar bränna bort allt som sitter på pannans väggar och på det sätt får du också mest nytta av detta pulver du fick. Mycket effektivare än tt stå och skrapa rent ;).
(Zink)pulver fungerar som katalysator i brinnande elden och hjälper till att förbränna beläggningar men tyvärr bara på ställen där det brinner. Den kommer tyvärr inte att rensa pannan om du doserar den i förugnen och löser inte alls den tjäran som du redan har i skorstenen :(. Tjära som sitter på väggarna i pannan isolerar och skapar förluster ( 1mm tjock beläggning ger ca 10% värmeförlust) så det lönar sej att hålla pannväggar/ värmeöverföringsytor rena ;).
Har hört om en annan drastisk metod att rensa sot i pannan - spraya kalla pannväggar blöta med eldningsolja och tända på med svetslåga :surprised:. Har ej provat detta själv.
Lycka till!
gaia
 
Tack Gaia för den infon och medlidandet  ;)

Jo jag måste bort med förugnen varje gång jag sotar och dessutom sitter det fyra metalljhul som absolut inte har ngn rullande funktion.. utan jag måste släpa bort den vilket har resulterat i ett ryggskott tidigare.
Funderar på att bygga ngn låg plattform med bättre kraftiga hjul så det underlättar borttagning.

Tror det blir svårt att elda direkt med pulvret i förbränningsdelen för olja, det är inte så stort utrymme och jag har ingen lucka med spjäll att sätta dit. (blir ett stort hål när ugnen är bortdragen).

jag har ju en eldstad för ved bredvid men eldar jag där kommer inte rökgaserna igenom rökgasrören från oljesidan...

Har köpt en rund sotarborste med samma diameter som rören för att svetsa fast på en böjlig rund tråd, typ 8mm dia, som jag ska sätta i borrmaskinen. Hoppas kunna rensa rören från beläggningar effektivt på det viset när jag sotar.

Problemet med att jag måste flytta förugnen varje gång kvarstår dock.
En tänkt lösning var att jag förlänger "muffen" från förugn till pannan med typ en meter och får på det viset plats mellen förugn och panna och kommer åt rörkanalerna via askluckan ovanför. Provade att placera förugnen på det sättet och insåg att det inte är praktiskt möjligt.. den hamnar mitt för dörringången till pannrummet... typiskt.
Och bygga muufen i vinkel har jag (ca 10 - 15 grader) hört att inte är att rekomendera..??
Men så länge jag har bra drag torde det väl funka ändå tycker jag..?

Blir nog till att föröka hitta några kraftiga hjul och bygga en plattform ändå så jag kan åtminstonde rulla undan den och inte släpa..

/M
 
Hanveden skrev:
jag har ju en eldstad för ved bredvid men eldar jag där kommer inte rökgaserna igenom rökgasrören från oljesidan...
/M
nu vet jag ju inte hur din panna ser ut men vanligtvis bör man kunna få pannan varm när man eldar i veddelen också. Eller måste röken passera dom 5 rör oavsett i vilken del du eldar? Kan du inte komma åt den från baksidan .... göra en lucka närmare skorstenen? Det är så viktigt att det är ordentlig drag när man har en förugn ....

Ja, dom små hjul hjälper inte att flytta så tung klump ... vi har klinker och hjulen parkerade i fogarna >:(. Grannen föreslagit att använda en spännband åtminstånde för att dra den bort men det är inte lätt att få något som kan hålla spännbandet fast i vägg. Ännu värre var det att rulla den tillbaka precis in i hållet :'( så man väntade med sotningen in i det sista.
Din idee att få en mer mobil platform är bra och kommer att spara din rygg. Vi har funderat på att ta bort hjulen och göra en ram med rullar= rullband som man kan flytta den på .... det var en idee vi hade men kom aldrig till i praktiken så jag vet inte om den är bra. Hade också tankarna att lägga en tjock plåt under så dom små hjul hade en fast och slätt underlag att rulla på. Nu är förugnen borta och det står en Atmos 40 + 3000l akumulator som vi är mer än nöjda med :).

Vår kanal emellan panna-förugn var lite krokig och kortare än 1 m och det fungerade men man kan inte göra den allt för lång för då kommer den att glöda och du får det het i källaren - flamman kan brinna häftigt redan i kanalen innan den når pannan och det blir mycket justerande med luft :-/. Ska du bygga en sväng så undvik 90 gradig för man tappar mycket drag på det. Man kan ju också isolera kanalen så man slipper hettan i pannrummet
Vi hade en elpatron i pannan och vid tillfällen då det var svårt att få ordentlig fyr i ugnen så värmde vi samtidigt med elpatron för att skappa drag i skorstenen i starten. När pannvatten är kal så tar den all värme som ugnen producerar och rökgaser blir inte så varma och draget blir för dålig och som konsekvens blir ingen ordentlig brasa i ugnen - liksom en ont cirkel. Elpatronen var till stor hjälp i såna fall ;).
Jag har lärt mej också hur "glanssot" ser ut under den tiden vi hade förugn =svart glänsig beläggning som är hård och svår att skrapa bort :'(.
ja, det var en del av mina erfarenheter av förugn som du kanske kan ha nytta av ;)
Lycka till!
gaia
 
gaia skrev:
nu vet jag ju inte hur din panna ser ut men vanligtvis bör man kunna få pannan varm när man eldar i veddelen också. Eller måste röken passera dom 5 rör oavsett i vilken del du eldar? Kan du inte komma åt den från baksidan .... göra en lucka närmare skorstenen? Det är så viktigt att det är ordentlig drag när man har en förugn ....

gaia
Jodå, klart pannan blir varm men jag tänkte mest på att elda där med pulvret inblandat för att få ren kanalerna... och eldar jag i veddelen passerar inte pulver-rökblandningen de utsatta kanalerna..

Bakom pannan finns ingen möjlighet att komma åt...
får se vilken lösning jag kommer på under helgen här.
lite god mat och gott rött vin ikväll kanske får igång inspirationen och kreativiteten :)
 
Hanveden skrev:
lite god mat och gott rött vin ikväll kanske får igång inspirationen och kreativiteten :)
Skål och lycka till! :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.