Sambon kommer starta upp ny verksamhet i grannstaden och vi håller på och går igenom alla alternativ som återfinns just nu gällande att spela musik lagligt i lokalen.

Dessvärre så är det helt uteslutet med tjänsten som Soundtrack Your Brand erbjuder "Spotify Business". Den kostar 349:- ex moms varje månad, sen på det så måste man betala STIM samt SAMI. Detta ger 4188:- ex moms per år för Spotify Business och på det så tillkommer STIM ~1500:- och SAMI på ~650:-. Artisterna ersätts redan från så många håll av oss, så är inte så sugna på att ytterligare betala ännu mera än vad vi redan gör till dem.

Jamendo är en annan lösning som vi tittat på, men nu vill jag höra hur ni andra med butiker löst det på.

Vet att många butiker fuskar och kör deras privata Spotify, men vill ogärna riskera något.
 
Det lilla jag vet är att du kommer inte ifrån STIM oavsett vilken tjänst du använder, den skall betalas även om du sätter upp en radio som bara tar in P3 i butiken.

Men jag har för mig att de företag som producerar "ren butiksmusik", alltså inga kända artister, utan de producerar egen musik där artisterna redan vid inspelningen frånsäger sig all framtida royalty, på något sätt går runt stim. Gissningsvis dyrt.
 
Mitt förslag är inte svar på din fråga men löser problemet i alla fall.
Måste det vara musik? Tystnad är vår tids största bristvara.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Instämmer med MagHam och är det inte så att just den musiken låter bra för den presumtiva kunden som just stiger in genom dörren kan man tappa den kunden.
 
Klassisk musik är väl fri att spela?
 
Tänk på att Spotify Business är väldigt lättadministrerat, många andra tjänster (speciellt de som fokuserar på royalty-fri musik) kräver betydligt mer tid (om ni nu inte vill lyssna på samma musik månad efter månad.

Spotify Business är så pass stort idag så det finns även prenumerationstjänster som skapar playlists åt dig (ungefär som Spotifys smarta playlists men mer träffsäkra)
 
dd88 skrev:
Tänk på att Spotify Business är väldigt lättadministrerat, många andra tjänster (speciellt de som fokuserar på royalty-fri musik) kräver betydligt mer tid (om ni nu inte vill lyssna på samma musik månad efter månad.

Spotify Business är så pass stort idag så det finns även prenumerationstjänster som skapar playlists åt dig (ungefär som Spotifys smarta playlists men mer träffsäkra)
Som jag skrev så är Spotify Business helt uteslutet då det kommer gå loss på över 5000:- per år, pengar som man kan lägga på annat och då vi redan genom andra tjänster ersätter artisterna så vill vi slippa göra det återigen.

Sen så ska hon betala till STIM och SAMI, så tack men nej tack.
 
hempularen skrev:
Det lilla jag vet är att du kommer inte ifrån STIM oavsett vilken tjänst du använder, den skall betalas även om du sätter upp en radio som bara tar in P3 i butiken.

Men jag har för mig att de företag som producerar "ren butiksmusik", alltså inga kända artister, utan de producerar egen musik där artisterna redan vid inspelningen frånsäger sig all framtida royalty, på något sätt går runt stim. Gissningsvis dyrt.
Jamendo har en sådan lösning som kostar €5 /månad, och då ingår allt. Men då det är en tjänst utifrån där allt ingår för denna kostnad så är jag lite fundersam på hur det blir med STIM och SAMI. Sen har de inte sånt värst bra utbud heller.
 
Robert63 skrev:
Klassisk musik är väl fri att spela?
Bra förslag, i vissa affärer är det nästan olidligt att vistas mer än ett par minuter.
Men musikerna och musikförlaget, som sköter inspelningen kanske också vill ha lite betalt.

//Eine Kleine Nachtmusik AKA KoW
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Nu vet jag inte om det framgår av TS vilken slags verksamhet det gäller..?
 
Robert63 skrev:
Klassisk musik är väl fri att spela?
Har för mig att upphovsrätten endast gäller i femtio år. Så t.ex. gammalt Elvis borde vara lagligt att spela och kopiera som man vill.
 
Personligen avskyr jag butiksmusik........ man kan inte koncentera sig och det slutar med att man far hem med bara hälften av det man skulle handla.
Ingen vidare bra affär varken för mig eller handlaren.
 
  • Gilla
BiFuel och 4 till
  • Laddar…
Den här kommentaren kommer nog inte att gillas av trådskaparen, men vad heimlaga skriver är klockrent. Ibland tror jag att det bara är jag i min ålder som tycker så, men jag är 10 år äldre än heimlaga.
Jag undviker att handla i butiker med musik på, men ibland går inte det och då blir det precis så som beskrivs,
svårt att koncentrera sig och kan inte tänka klart.
Stackars butiksmedarbetare som får gå och lyssna på det hela dagarna.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Ska viss ha gjorts undersökningar som visar att "rätt" musik stimulerar köpbeteendet.
Fast min värld är skvalmusik mest för dom som är rädda för sin egen inre röst, eller inte vill koncentrera sig. Tystnad är underbart :)

Finns några undantag... Gym kanske är ett av dom där lite taktfast musik passar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.