M
Har laddat ner min förbrukning från Kraftringen som är min nätägare och har en xls fil med en rad för varje timme senaste året.

Det borde vara en smal sak att kombinera denna med en fil med timpriser senaste året och jämföra kostnad månad för månad med vad jag betalt med mitt rörliga ej tim-mätta pris, innan jag lägger tid på att knåpa ihop något så frågar jag här om det redan finns en sådan tjänst på nätet?
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
M
Verkar inte vara helt enkelt att få en fil med timpriser, nordpool har tjänsten men de utsugarna vill ha betalt €600 per år! Vattenfall har det som webbsida en vecka i taget men det går inte att ladda hem i vettigt format för längre tid. Att göra en python snurra som scrapar siten är en lösning men känns onödigt jobbigt för något som borde vara fritt tillgängligt.

Måste vara väldigt känslig information som man absolut inte vill låta den breda allmänheten kunna ta del av och analysera!
 
Attitudeswe
M mnils skrev:
Verkar inte vara helt enkelt att få en fil med timpriser, nordpool har tjänsten men de utsugarna vill ha betalt €600 per år! Vattenfall har det som webbsida en vecka i taget men det går inte att ladda hem i vettigt format för längre tid. Att göra en python snurra som scrapar siten är en lösning men känns onödigt jobbigt för något som borde vara fritt tillgängligt.

Måste vara väldigt känslig information som man absolut inte vill låta den breda allmänheten kunna ta del av och analysera!
Lite programmering tar din xls import och kollar med nordpool vad du fått betala med timmdebiterat...

Nordpool har ett API som funkar fint med befintligt py bibliotet - om än långsamt...
 
  • Kodterminal med textresultat av ett program som jämför elpriser med Nordpool API via Python bibliotek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.