Ska lägga nytt golv på den gamla vinden, som numera är sovrum. Vi är inte ute efter någon lyxkänsla, och jag har hittat ett massivt furugolv jag vill ha som finns i två varianter. Den ena är 15mm tjock och den andra är 27mm. Den på 15 går ju inte att lägga på befintliga reglar, utan att svikta. Det som är 27mm är så klart lite dyrare. 3600 kr hamnar det på, mot 2000 för det tunna. Köpar jag spånskivor som täcker golvet hamnar det på 600 kr. Således tjänar jag rent ekonomiskt (1000 kr) på att lägga spånskivor och sedan det tunna golvet.

Men! Jag önskar lite feedback på mina tankar. Hur är det att lägga golv ovanpå spånskivor?
 
Är det golvspånskivor du har räknat på? Det lät väldigt billigt. Alt. det är ett väldigt litet rum.
 
Nej, vanliga spånskivor. Med golvspånskivor blir det jämnt upp.
 
peternicklas
Ska du göra det enligt konstens alla regler: Golvspån som limmas och skrivas med spånskiveskruv. Sedan valfritt golv på detta. Du slipper svikt, vilket du kan få med vanlig spånskiva. Limning och riktiga skrivar så slipper du knarr i golvet.
 
Flöjten5 skrev:
Köpar jag spånskivor som täcker golvet hamnar det på 600 kr. Således tjänar jag rent ekonomiskt (1000 kr) på att lägga spånskivor och sedan det tunna golvet.
På den tusenlappen måste du dra av ett parhundralappar för spånskiveskruv, och ett par hundralappar till ett antal flaskor med trälim (du måste limma hela golvet mot spånet, gör du inte det så får du ett 12+15mm golv, inte ett 27mm golv.)

Jag tycker inte det hade varit lönt allt det extra jobbet för att spara in 5-600:-, jag hade kört på 27mm furugolv direkt istället.
 
Daniel78 skrev:
På den tusenlappen måste du dra av ett parhundralappar för spånskiveskruv, och ett par hundralappar till ett antal flaskor med trälim (du måste limma hela golvet mot spånet, gör du inte det så får du ett 12+15mm golv, inte ett 27mm golv.)

Jag tycker inte det hade varit lönt allt det extra jobbet för att spara in 5-600:-, jag hade kört på 27mm furugolv direkt istället.
Menar du att han ska limma parketten mot spånet?
 
Det var inte parkett TS skulle ha, det var furugolv.
 
Tack för era tankar, väldigt bra med lite feedback!
 
Daniel78 skrev:
På den tusenlappen måste du dra av ett parhundralappar för spånskiveskruv, och ett par hundralappar till ett antal flaskor med trälim (du måste limma hela golvet mot spånet, gör du inte det så får du ett 12+15mm golv, inte ett 27mm golv.)

Jag tycker inte det hade varit lönt allt det extra jobbet för att spara in 5-600:-, jag hade kört på 27mm furugolv direkt istället.
Instämmer till fullo!
Lägg ett 27-28 mm furugolv. Det gör du enkelt och bra, endast skruv behövs. Funkar kanonbra på cc 600.
Och du behöver inte laborera med skivor, limning osv.
 
Daniel78 skrev:
Det var inte parkett TS skulle ha, det var furugolv.
Läste för fort ..
 
Tack, ni har fått mig på andra tankar! :)
 
Flöjten5 skrev:
Tack, ni har fått mig på andra tankar! :)
Du vet vad som gäller.. allt vi kräver i gengäld är bilder! :)
 
  • Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
tänk på att det kommer att torka isär, helst bör det lösläggas på golvet 1år, täck golvet med mattor och efter 1 år så lägger du det och skruvar skulle tippa på att det har torkat ihop ca 5-10cm då
 
Ja det är ju det optimala, men jag har garderobsbygge på gång, som inte kan vänta ett år tyvärr. Skulle kunna skruva de som kommer att vara under garderoben. Men vad säger era erfarenheter? Ni som har skruvat ett golv på en gång
 
att det torkar isär rätt mycket, planera iaf ditt inköp i god tid
Ha golvet i rummet iaf 1månad
Leta efter paket som plasten är hel på
Fråga ev. där du ska köpa golvet om det är någon lev. av golv från tillverkaren på ingång

På fabrik så torkas golven ner och plastas för att behålla låg RF, går plasten sönder så tar träet upp fuktighet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.