Hej,

Jag byggde en ny altan i förra sommaren på bakgården då den tidigare var ett riktigt hafsbygge och stod inte på plintar bl.a.

Plintarna grävde vi ner till 70-90 cm djup eftersom vi inte kom ner längre p.g.a. att det var stora stenbumlingar (och då menar jag stooora). Under vintern här nu så har jag tyckt att det är något som inte riktigt stämt med vinkeln på takbärlinan.

Nu börjar saker och ting smälta och den där vinkeln som jag inte tyckt sett rätt ut, har nu utvecklats till att blir ganska tydligt att det inte stämmer. Takbärlinan löper från garagetaket och ut på 3 stolpar med 2 meters mellanrum. Den är skarvad vid första stolpen från garaget sett (d.v.s. vid 2 meter) och här är det som tydligast, och det diffar alltså 5cm. Nästkommande stolpe diffar ca 2.5cm.

Kommer detta att lägga sig tillbaka, eller får jag lov att lägga det tillrätta själv (gräva...), samt - vad kan jag göra för att undvika detta till nästa vinter/vår?

Tacksam för svar!
 
Har du tur går det tillbaka, men troligen inte. Vad är det för mark du satt plinten i och var bor du? Olika mark har olika känslighet för tjäle. Generell sett så går tjälen djupare ju grövre och mer genomsläppligt materialet är (grus) och grundare i tätt material (lera). Tjälfarligheten beror på hur mycket vatten materialet kan suga i sig. Silt är mest tjälfarligt eftersom det både är relativt genomsläppligt och även kan suga upp en hel del vatten.
Åtgärder kan vara att isolera marken runt plintarna med cellplast så att tjälen inte kan komma ner. Du bör också se till att du fyller runt pliten med dränerande material.
 
Lånar tråden...


Finns det risk för tjälskjutning på sprängsten? Tommten jag tänkt gjuta plintar på består av spränsten, så det blir omöjligt att gräva ner plintar,
så hade tänkt att ställa dom i en skvätt betong på spränstenen, tror ni det finns riska att dom flyttar sig?
 
Jag har samma problem. Altanen har sjunkit ca 6cm på ett ställe.
Snickarn som byggde sa att vi skulle vänta tills marken "lugnat ner sig"
sen aks vi se om de går lösa med de justerbara stolpskorna, annars blir de domkraft å ny påle.
 
Skulle inte tro att du kan få tjäskjutning på sprängsten. Det beror på vad sprängstenen ligger på, men är det berg under ska det inte vara några som heslt problem att bygga direkt på spränstenen. Tur är väl det, sprängsten har ett multiplikatirvärde på 1,7 jämfört mot tjälfarlig jord (silt). Det innebär att frostfritt på sprängsten i Stockholm ligger på 1,9x1,7=3,2 meter!

Det du däremot kan få problem med är packning, dvs att stenarna makar sig till rätta, då sjunker din altan ihop. Antingen får du packa sprängstenen med en rejäl padda, eller så ser du till att ha justerbara stolpskor, alternativt att man kan stoppa i kilar mellan altan och plint. Men, troligen får du inga packningsproblem heller, jag skulle bara köra på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.