Var nyligen och tittade på hus, medans det mesta verkade ok så kändes krypgrunden lite otäck, åtminstone för mig som är förstagångsköpare och egentligen inte kan något alls om hus.

När jag kröp in i krypgrunden var det märkbart fuktigt på plasten inne i krypgrunden och i ett av hörnen var betongen kännbart blöt på insidan.

Det kan ju vara värt att nämna att det har regnat väldigt mycket den senaste tiden, så antar att fuktnivåer både i luft och mark antagligen varit onormalt höga.

Hur orolig ska jag känna mig inför grunden? Huset är byggt 87 och vad jag förstått är grunden original sedan dess. Jag kunde inte känna någon konstig doft där inne.

Golvet uppåt var täckt med cellplast, så fanns inte mycket synliga trädetaljer att titta närmare på, jag såg inga alls när jag var och kröp men den som gjorde besiktningen verkade ha hittat något eftersom han uppmätt en fuktkvot på 17-18% där när huset besiktigades för lite över ett år sedan.

Tog tyvärr inga bilder själv, men "lånar" bilderna från besktningsprotokollet:
Krypgrund med synlig fuktskyddsplast, isolering och betongväggar, torr vid tidpunkt för bild.

Ser ju torrt ut på plasten vid det tillfället och som sagt var det enda som anmärktes på i besiktningsprotokollet att fuktkvoten uppmättes till 17-18% , men när jag kröp in där var det fuktigt på plasten och blöt betong i det ena hörnet.

Eftersom jag egentligen hoppas på att hitta ett hus jag kan flytta in i UTAN att behöva dra i några kritiska saker direkt sitter jag nu här och funderar på om jag ska skippa ett i övrigt ok hus pga av krypgrunden eller inte.

Jag är ju lite sugen på att resonera som att "det luktar inte konstigt och har det fungerat från 87 borde det väl fungera i några år till", men inser att det kan vara en dålig ursäkt för att ignorera eventuella problem :)
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…

Bästa svaret

M MrQuint skrev:
Var nyligen och tittade på hus, medans det mesta verkade ok så kändes krypgrunden lite otäck, åtminstone för mig som är förstagångsköpare och egentligen inte kan något alls om hus.

När jag kröp in i krypgrunden var det märkbart fuktigt på plasten inne i krypgrunden och i ett av hörnen var betongen kännbart blöt på insidan.

Det kan ju vara värt att nämna att det har regnat väldigt mycket den senaste tiden, så antar att fuktnivåer både i luft och mark antagligen varit onormalt höga.

Hur orolig ska jag känna mig inför grunden? Huset är byggt 87 och vad jag förstått är grunden original sedan dess. Jag kunde inte känna någon konstig doft där inne.

Golvet uppåt var täckt med cellplast, så fanns inte mycket synliga trädetaljer att titta närmare på, jag såg inga alls när jag var och kröp men den som gjorde besiktningen verkade ha hittat något eftersom han uppmätt en fuktkvot på 17-18% där när huset besiktigades för lite över ett år sedan.

Tog tyvärr inga bilder själv, men "lånar" bilderna från besktningsprotokollet:
[bild]

Ser ju torrt ut på plasten vid det tillfället och som sagt var det enda som anmärktes på i besiktningsprotokollet att fuktkvoten uppmättes till 17-18% , men när jag kröp in där var det fuktigt på plasten och blöt betong i det ena hörnet.

Eftersom jag egentligen hoppas på att hitta ett hus jag kan flytta in i UTAN att behöva dra i några kritiska saker direkt sitter jag nu här och funderar på om jag ska skippa ett i övrigt ok hus pga av krypgrunden eller inte.

Jag är ju lite sugen på att resonera som att "det luktar inte konstigt och har det fungerat från 87 borde det väl fungera i några år till", men inser att det kan vara en dålig ursäkt för att ignorera eventuella problem :)
Resonemanget att krypgrunden klarat sig sedan 1987 utan skador, släpp den ev. villfarelsen och ta bättre reda på skicket.

Kondens uppe på byggplasten innebär att plasten blivit en köldbrygga. Marken är sval och inventilerad luft i krypgrunden är varmare och fuktig. När den varmare luften möter köldbrygga uppstår kondens, samtidigt som luften i krypgrunden blir relativt fuktigare när den kyls ned.

Över 75% relativ fuktighet finns risk för mögel, bakterier och vid ännu högre värden även rötsvamp.

Vid en fuktkvot om 17%, vilket motsvarar 75%RF, så finns låg risk för mögel. Här dras allmänt gränsvärdet.

Utgå inte från att fukthalten är onormalt hög. Så här och ännu värre är mycket vanligt i krypgrund under hela sommaren och hösten.

Det finns isolering av cellplast i blindbotten (taket i krypgrunden). Notera att du måste ta bort ett antal skivor och inspektera hur det ser ut ovanför, samt även fuktmäta. Kan fukt komma upp i springor mellan cellplastskivorna så kan den inte vandra ut tillräckligt snabbt. Det blir som en liggande enstagstätad fasad.

Kontrollera särskilt syllen, den trädetalj som ligger ovanför grundmurarna. När man isolerat med cellplast så kommer syllen inte att kunna "andas" och avfuktas inåt krypgrunden till. Det kan i vissa fall innebära fuktskada.

Tänk också på att mögel, vissa mögelarter, kan växa på cellplast. Eftersom dessa mögelarter i allmänhet börjar som vitmögel så är de svåra att upptäcka med blotta ögat. Någon mörkare fläck kan ses på bilderna. Undersök om det är mögel eller ej. Eftersom det finns kondens i krypgrunden så kan jag utifrån många års erfarenhet och forskning säga att det bör finnas mögel i denna krypgrund. Noteras bör också att det i ett svalare utrymme är svårt att känna lukt, samtidigt som alla mögelangrepp inte luktar, eller inte luktar tillräckligt för att man ska kunna notera det. Vid lägre temperatur i luften fungerar luktsinnet sämre.

Gällande köpa hus så har jag på Internet och en hemsida lagt ut en guide som innefattar motsvarade mer än 8 magisterexamen. Den är gratis att ta del av. En av artiklarna (mer än 12.000 ord) handlar om just krypgrund.

Mvh Jerker Andersson
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett mycket informativt svar! Tackade nyligen nej till det specifika huset, men väldigt mycket bra info för framtida husletande!
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
M MrQuint skrev:
Tack för ett mycket informativt svar! Tackade nyligen nej till det specifika huset, men väldigt mycket bra info för framtida husletande!
Tack själv. Det är bra att sprida både frågor och svar. Alla har startat som nybörjare, och vissa har gått i köpefällan där dolda fel inte har kunnat åberopas. Rättskostnader i en förlorad tvist kan sätta husköparen i obestånd. Tillika måste huset åtgärdas, ibland rivas och byggas på nytt. Jag har sett alldeles för många sådana ärenden, där folk också blir sjuka av mögel och träskyddsmedel som klorfenoler, för att sitta still och inte försöka hjälpa till. Lycka till framåt i husletandet och fråga gärna igen.

Mvh Jerker
 
  • Gilla
MrQuint
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.