Hej!

Första inlägget på forumet. Vi tittar på en bostadsrätt där man installerat tvättmaskin och torktumlare i badrummet, men jag blir orolig för om dessa maskiner har installerats korrekt vad gäller elen.

Jag hittar inga klara svar vad gäller hur en duschkabin påverkar våtzonerna. Eftersom vi inte varit på visningen ännu vill jag ha lite på fötterna innan vi går dit. Jag ska ta reda på om maskinerna uppfyller IPX4 eller inte. Behövs IPX4?

En bild säger mer än tusen ord (den enda bilden på badrummet som jag har):

W4mOfDW.jpg

Det är inte jättemycket att gå på så här innan visningen, men jag vill veta om jag oroar mig i onödan.

Tack på förhand! :)
 
Det där var inte världens bästa placering av TM & TT - de skymmer ju ingången till duschen!

Det är inte en duschkabin på bilden, men väl en dusch. Om sargen är tät mot golvet så har vi dessutom ett kar, vilket innebär område 2 utanför duschen. Där krävs minst IPX4 (IP24). Stickpropp är tillåtet, med uttaget utanför område 2.

Skulle det klassas som område 1 så gäller även där IPX4, men maskinerna ska vara fast anslutna i dosa.

Förutom dessa regler bör man även bedöma om placeringen är lämplig.
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Tack för svaret! Då är det alltså inte en duschkabin på bilden.

Jag ska titta på om TM och TT är IPX4 när jag går på visningen. Ska även fråga om en behörig elektriker installerat åbäket. Tycker också det ser lite konstigt ut att TM står direkt på golvet ur elsynpunkt.

Av tidigare visningar att döma verkar det vara en vanlig typ av installation. Ofta ser man dessutom TM på samma plats som bilden ovan, med ett stickpropps-eluttag strax över tvättmaskinen. Tyckte först att det aldrig kunde vara lagligt, men efter att ha sett så många liknande installationer får man för sig att det är korrekt.
 
Som skrivits ovan, det kan vara korrekt ur elsäkerhetsperspektiv men det kräver ju att en del krav är uppfyllda. Förutom de ovan nämnda så måste maskinerna vara skyddade av jordfelsbrytare!
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Passa på att fråga om det går att köra TM&TT samtidigt. Oftast om det halvslarvig installation inte framdraget två matningar utan en som båda maskinerna delar på, och då drar dom för mycket för en säkring.
Undantag finns narturligtvis, men väl värt att fråga efter.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
TM och TT installationen är nog minsta bekymmret i en ny lgh.
finns det tvättstuga i huset?
 
Etnoy skrev:
Tack för svaret! Då är det alltså inte en duschkabin på bilden.

Jag ska titta på om TM och TT är IPX4 när jag går på visningen. Ska även fråga om en behörig elektriker installerat åbäket. Tycker också det ser lite konstigt ut att TM står direkt på golvet ur elsynpunkt.
TM står ju på fötter och det gör den nog i 80% av alla svenska hem. Att ha den på sockel är nog inte så vanligt. Stickproppen sittet säkert 1m upp på väggen.
 
Är det så att sargen på duschen är för låg eller otät så att den inte kan betraktas som ett "kar", och att duschväggarna inte kan betraktas som områdesavskiljande, då har vi område 0 utanför duschen, och då måste TM upp 10 cm från golvet för att hamna i tillåtna område 1. Dock säger experterna att TM i område 1 är mycket tveksamt, det bör helst vara område 2 eller helt utanför.
 
Njaa, område noll är ju området I ett kar alltså i badkar under kanten, eller nere i ett duschkar. Där får man i princip inte ha något eletriskt överhuvudtaget. Undantagen kan vi ta i en annan tråd.

I en dusch utan kar så är det område 1 inom 60cm från duschhuvudet. Där gäller också kraftiga begränsningar. Och 60 cm utanför område ett har man område 2. Det är först utanför område 2 man får ha vägguttag. Apparater som klarar täthet ipx4 får finnas inom område 1 med en del begränsningar.

I det här fallet finns det en duschvägg som möjligen kan anses vara en duschkabin. Då är det lite luddigt i kraven, men i princip så är det område 1 60 cm utanför duschkabinens olika öppningar. Så om du mäter 60cm från kanten på dörren i alla riktningar, så skall det vaar fritt från prylar med lägre täthetsgrad. Samma gäller från övre kanten på väggen, alltså om väggen är 2m hög så är det område 2 ned till 1,4 m höjd invid duschväggen.

Som jag tolkar det så står maskinerna inom område 2, de skall då hålla IPx4. Det är en täthetsklass som jag tror är väldigt ovanlig för tvättmaskiner. Så troligen är maskinerna inte godkända för sin placering.

Detta är dock ett oerhört vanligt fel. I lägenheter med mindre badrum så tror jag att det är mer regel än undantag att folk bryter mot detta. Alla brott mot säkerhetsregler är givetvis på något sätt farliga, men just den här placeringen tror jag i praktiken ger en väldigt liten försämring av säkerheten, förutsatt att övriga säkerhetsregler följs, att det finns jordfelsbrytare, att de antingen är fast inkopplade i ändamålsenlig ansl. dosa, eller med vägguttag som sitter utanför område 2. Och att allt är korrekt utför och dimensionerat med den fast installationen. Och att man verkligen har den här duschväggen med sin normalt sett stängda dörr när man duschar, byts den ex. ut mot ett duschdraperi så ökar man olycksrisken avsevärt.
 
Eller kort sagt, under förutsättning att det är rätt i övrigt, så skulle jag inte tveka att köpa lägenheten pga. maskinernas placering.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
hempularen skrev:
Njaa, område noll är ju området I ett kar alltså i badkar under kanten, eller nere i ett duschkar. Där får man i princip inte ha något eletriskt överhuvudtaget. Undantagen kan vi ta i en annan tråd.

I en dusch utan kar så är det område 1 inom 60cm från duschhuvudet. ............
Så grova fel är vi inte vana att se ifrån dig!
http://shop.elstandard.se/Handlers/PreviewHandler.ashx?code=10148888801&f=1
 
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Intressant, jag hade Elkos "elboken" som referens (utgåva 2013), de hänvisar till samma standard, dock utan att ange vilken utgåva av standarden.

I den finns inget område 0, annat än inne i ett badkar eller duschkar.

Deras elbok finns för nedladdning från deras web.
 
Se där, inte mycket rätt hos Elko. För att inte tala om alla andra varianter som cirkulerar på nätet.
 
Jag litade på Elko, dels för att de hänvisade till standarden, och tror att deras bilder är direkt kopior ur standarden, men som sagt troligen inte från senaste utgåva.
 
Mycket konstigt planerat badrum, knappt man kommer in i duschhörnet.
Sedan undrar jag om plattsättaren var pårökt, 1/3 platta i underkant och en liten, liten snutt i överkant. De kunde ju ha lagt en hel i underkant och sedan sänkt taket till närmaste hela platta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.