Vi har ett gammalt hus där vi vill sätta gammaldags stuprör med skarpvinklar och konformade fästen mot väggen. Gärna naturligt metallgråa som inte behöver målas.

Vilket material är bäst & varför?
Titanzink? Zinkmagnesium? Annat?

Om vi inte hittar lokal plåtslagare som gör från grunden, vilket märke på prefabricerade rekommenderas? Lindab? Plannja? Rheinzink?

Tack för alla tips!
 
U Umerud skrev:
Vi har ett gammalt hus där vi vill sätta gammaldags stuprör med skarpvinklar och konformade fästen mot väggen. Gärna naturligt metallgråa som inte behöver målas.

Vilket material är bäst & varför?
Titanzink? Zinkmagnesium? Annat?

Om vi inte hittar lokal plåtslagare som gör från grunden, vilket märke på prefabricerade rekommenderas? Lindab? Plannja? Rheinzink?

Tack för alla tips!
Bäst vet jag inte. Jag har bara erfarenhet av Rheinzink Titanzink som jag valde eftersom det har överlägsen livslängd (ingen korrosion) och det åldrar till en fin, mörkgrå nyans.
 
U Umerud skrev:
Vi har ett gammalt hus där vi vill sätta gammaldags stuprör med skarpvinklar och konformade fästen mot väggen. Gärna naturligt metallgråa som inte behöver målas.

Vilket material är bäst & varför?
Titanzink? Zinkmagnesium? Annat?

Om vi inte hittar lokal plåtslagare som gör från grunden, vilket märke på prefabricerade rekommenderas? Lindab? Plannja? Rheinzink?

Tack för alla tips!
Jag köpte för övrigt delarna från RZ och satte avvattningen själv. Ingen lödning utan använde deras lim. Blev mycket bra.
 
N Nikorasu skrev:
Jag köpte för övrigt delarna från RZ och satte avvattningen själv. Ingen lödning utan använde deras lim. Blev mycket bra.
Tack för svaret! Då vet jag en som är nöjd med ett av alternativen
 
Lindab o planja har skarprörsböjar i sortimentet, reinzink vet jag inte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.