Hej!

Jag har en gammal Tirolia kökspanna som jag försöker förstå hur dragregulatorn fungerar? Just nu måste jag ställa den manuellt, hade velat att den går automatisk. Någon som vet något om denna eller kan hänvisa mig till någon kunnig? Behöver jag reservdelar? Tack!
 
  • Vit eldstad med tegelvägg, logo "Tirolia", säkerhetskedja, termometer, åldrande utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, slitna mekaniska komponenter i en svart metallbox, troligen elektrisk utrustning med kablar och fjädrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dt ser mera ut som hempul. spiralen där går kanske till en bulb som sitter i pannan/rökrör och påverkar ( som det det ser ut ) mekaniskt en form av växellåda som i sin tur drar i luckan. Bir nog svårt att få till det, att prova funktionen, man tar ut bulben och då kllanar den och luckan ska öppna, värm bulben med ett ljus så sak luckan stänga. Händer inget så har den delen sagt upp sig. Foto i närkontakt med mekanismen och om det finns något instämmplad text i metallen kanske.
 
Tack för svar. När jag värmer på den så händer inget tyvärr. Här kommer några fler bilder på mekanismen.
 
  • Hand håller gammal säkring; slitet kabelarbete syns inuti elektronisk apparat. Potential för elektrisk fara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mekanisk enhet, spiralfjäder, elektriska kablar, metallkomponenter, möjlig del av hushållsapparat eller maskineri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal mekanisk anordning, sliten, med kablar och kuggmekanism, möjligtvis del av större system eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett komplex, dammigt mekaniskt system med metallkomponenter, skruvar och fjädrar, möjligtvis från en maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är inte hempul utan Tirolia Original...
Bulben i dykröret innehåller en vätska som när det blir varmt ska aktivera kolven i "motorn", den galvade klumpen med siffror på, som sedan ska stänga dragspjället.
Far & Mor hade en Tirolia kökspanna när jag växte upp.
(Inom parentes var vi aldrig nöjda vare sig med pannan eller installationen, men det är en annan historia.)
 
  • Gilla
k.banks
  • Laddar…
Var sitter bulben. Det kan vara att om den sitter i rökröret så ska det vara mycket värme på den, men tvekar då den sorten inte klara ca 250 C utan att kok invändigt. I bullbem är det sprit som utvidgar sig med värme och trycket ska gå genom röret och trycka på kolven som påverkar spjället. Då är nog mest troligt att termostaten har gett upp och var få tag i en sådan. Ratten till vänster är nog för att manuellt reglera luckan
Har kollat runt lite, men kan inta hitta något liknande mer tryckkolv. En sådan går inte att reparera. Enda so kan gå, men kostar en del. är att regler med en shuntmotor som får signal från givare
Fotografen Fotografen skrev:
Nej, det är inte hempul utan Tirolia Original...
Bulben i dykröret innehåller en vätska som när det blir varmt ska aktivera kolven i "motorn", den galvade klumpen med siffror på, som sedan ska stänga dragspjället.
Far & Mor hade en Tirolia kökspanna när jag växte upp.
(Inom parentes var vi aldrig nöjda vare sig med pannan eller installationen, men det är en annan historia.)
OK orginal men ser mer ut som hempul, men du vet bättre, kanske du vet om det finns ny kolvtermostat att köpa. Pannan har gått in aftonsången för många år sedan, genom att bli uppköpt. Annars blir det som i nästa inlägg.
 
  • Gilla
k.banks
  • Laddar…
Bulben syns på första bilden och är instoppad i dykröret som dyker i pannvattnet.
 
  • Gilla
k.banks
  • Laddar…
. En sådan går inte att reparera. Enda som kan gå, men kostar en del. är att reglera med en shuntmotor som får signal från en givare. Om det är lönsamt kan diskuteras och en annan sak i det hela
 
  • Haha
k.banks
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
. En sådan går inte att reparera. Enda som kan gå, men kostar en del. är att reglera med en shuntmotor som får signal från en givare. Om det är lönsamt kan diskuteras och en annan sak i det hela
Ja det känns mindre kul. Ska reka lite i grejerna och se om det går att lösa på något sätt. Annars får jag nöja mig med att ställa luckan manuellt, dvs om det inte finns någon bulb att köpa. :)
 
Tveksamt om det går att få tag i något, har inte sett den varianten förr.
 
Jag tycker att du kan vara mer än nöjd om du endast kan manövrera dragluckan endast manuellt. Eldning med ved för uppvärmning och strypt drag är inge bra på grund av risk för skorstensbrand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.