Min gamla blå 125 mm Bosch vinkelslip "brann" strax innan jul när jag rensade bort rost med en roterande stålborste. Av allt att döma kände jag inte genom mina robusta svetshandskar att vinkelslipen blev allt varmare och varmare, och till slut blev den förstörd. Nåja, den var visst minst 20 år gammal och rätt motorklen.

Nu när jag ska köpa en ersättare skulle jag önska mig en vinkelslip som vore försedd med överhettningsskydd, så att inte samma sak händer igen.
Och när man borstar bort rost m.m. bli det ju mängder stoft i luften som antagligen bidrar till att elmotorerna havererar i förtid, så den kanske borde vara skyddad mot det också.

Tipsa mig gärna om prisvärda vinkelslipar!
 
Äh! Det är ju en blå Bosch som bara är 20 år gammal. Lämna in den på närmaste serviceställe och få trasiga delar utbytta. Rost och slipande partiklar har ingen degraderande effekt på en proffsmaskin. Samtliga rörliga delar brukar vara epoxiarmerade på att stå emot slitage. :D


Eftersom det inte framgår var du bor förutsätter jag att det är i Göteborg och då rekommenderas Halex Maskinservice på Räntmästaregatan.

Annars rekommenderas en ny blå Bosch. Den här är en klassiker.
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...cat_id=101278&event=getDetails&object_id=9846
 
danielr112 skrev:
[länk] fast den för 149kr kör jag med. den e 125mm. funkar fint här hemma. går den sönder köper jag en ny. har än så länge klarat ganska hårda tag. men för större körningar ska man ha en riktig eller en med 180mm iallfall.
Hmm... länken funkar inte för mig...?
 
På företaget Karlssons (reserverar mig för stavning) så sålde de Dewalt vinkelslip för en sexhundring. Det kanske är normalpris? Jag tyckte det lät billigt.

Handlade dock inte, jag har ju redan en Bosch blå ;)
 
Har både billiga och dyra (Bosch blå) men jag väljer alltid någon av mina blåa Boschar när det är något mer krävande eller om jag skall hålla på länge. Speciellt om man ska stå borsta av glödskalet på något smide, med en 150 kornors noname-maskin domnar fingrarna bort efter 5 minuter, är jag dum och fortsätter så gör det smärtsamt ont efter 10-15 min, sen kan man inte göra något mer på hela dagen eftersom det "pirrar" i fingrarna, känns ungefär som om man håller i en elledning.
Med en bra vinkelslip men vibrationsdämpade handtag kan man utan problem stå och gno 30-40 minuter innan det börjar kännas i fingrarna.
Så mitt råd är att fortsätta med en ny blå maskin(eller likvärdig konkurrent), speciellt om det är mycket rost du ska borsta av.
 
danielr112 skrev:
[länk]

Funkade för mig. annars sök på vinkelslip och ta MEEC 99kr. Sedan e det den för 150kr. då 99kr variantern är 115mm
Jag lyckas inte nu komma in ens på Julas startsida, så de kanske är överbelastade, men jag har deras papperskatalog framför mig och kan se den vinkelslip du menar som verkar vara den näst billigaste i hela katalogen.

På samma finns även fabrikatet Ferm, billiga även de men med 3 års garanti. Mycket märkligt, tycker jag....!???
 
Johan Gunverth skrev:
Äh! Det är ju en blå Bosch som bara är 20 år gammal. Lämna in den på närmaste serviceställe och få trasiga delar utbytta. Rost och slipande partiklar har ingen degraderande effekt på en proffsmaskin. Samtliga rörliga delar brukar vara epoxiarmerade på att stå emot slitage. :D


Eftersom det inte framgår var du bor förutsätter jag att det är i Göteborg och då rekommenderas Halex Maskinservice på Räntmästaregatan.

Annars rekommenderas en ny blå Bosch. Den här är en klassiker.
[länk]
Ang "lämna in" kanske du skämtar - förmodar att det kostar mer än en ny.

Tack för länken.

Ang ort besöker jag för närvarande Stockholm... om någon vill tipsa om ställen med prisbilliga kvalitetsmaskiner.
 
Daniel_N skrev:
Hej!

Har skrivit lite om val av vinkelslip i denna tråd: [länk]

Blå bosch tycker jag gör riktigt bra, starka och smidiga vinkelslipar.

Två tips kan vara - lyssna på maskinen och varvtalet, att slipa rost med stålborste bör inte fresta så mkt på maskinen, man får vara snäll mot sina verktyg! :) Öppna och rengör maskinen då och då!
Nu har jag läst tråden du tipsade om..

Jag förmodar att överbelastningsskydd inte är riktigt detsamma som ett överhettningsskydd...?
 
Posia skrev:
Ang "lämna in" kanske du skämtar - förmodar att det kostar mer än en ny...
Det var helt allvarligt. Reservdelar är billigt på proffsmaskiner. Sedan beror det naturligtvis på hur mycket som har gått sönder. Lagade min GST135 sticksåg efter att en (idiot till) bekant hade sågat gips med den i ett par veckor. Hela frontdelen av sågen fick bytas och det gick på 480:-

Däremot var det lite skojfriskt om att den blåa Boschen "bara" var 20 år gammal.
:D
 
Köp en ny lika dan bosch, fast årets modell, tror jag gav dryga tusenlappen för min förra året
GWS blablabla proffesional med nå kickbacksydd å allt vad det var,

Billiga maskiner( 150 kronors) kan vara förvånansvärt bra, men ofta kortlivade

Men 11-1500 för en vinkelslip, som inte pajar så fort affärerna stängt för dagen, är väl taget...
 
Mäster skrev:
Köp en ny lika dan bosch, fast årets modell, tror jag gav dryga tusenlappen för min förra året
GWS blablabla proffesional med nå kickbacksydd å allt vad det var,

Billiga maskiner( 150 kronors) kan vara förvånansvärt bra, men ofta kortlivade

Men 11-1500 för en vinkelslip, som inte pajar så fort affärerna stängt för dagen, är väl taget...
Ang prisläget skulle jag nog kunna tänka mig också uppåt runt 2000:-... om vinkelslipen hade överhettnings- m.fl. skydd så att den var riktigt tålig och blev verkligt långlivad.

F.ö: Vad tycker ni om Makita?
 
Helt underbar, har deras lilla 125mm med 1400W motor 9565CV. Slimmad och en av marknadens kraftigaste i sin storleksklass. Lite av en egen division. Den har allt en vinkelslip skall ha... tillräckligt kraftig för att klara allt jag låtit den ta sig för iafa. Konstantfarthållaren kan göra underverk då man får belasta ordentligt innan den börjar morra. Fast den kostar, eller kostade plenty. Köpte den för 3 år sedan men finns fortfarande att köpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.