Ja ni ser ju rubriken......
Ett golv jag snegla på är Siljans Romance Comfort som passar in på vad jag är ute efter.
http://www.siljan.com/755.php

Då det finns så många olika tillverkare och varianter tänkte jag om ni kunde tipsa om något liknande till bra pris.
Dimensionen jag är ute efter är minst 135mm brett men är absolut inte främmande för bredare brädor.
Är inte ute efter ett golv som kräver en massa underhåll. Visst underhåll kan jag köpa, men inte någon inoljning en gång per år tex....

//Jocke
 
Var ska det läggas? Vi körde linoljevax från Ottossons, det har varit så gott som oförändrat sedan vi strök på det för fyra år sedan. Nu är det i och för sig på en övervåning med sovrum och hall men f det funkar bra där. Man kan ju lägga på så mycket man vill för önskad effekt. Lätt att jobba med om man bara följer instruktionen och inte väntar för länge med att stryka bort överflödet.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Ludwig skrev:
Var ska det läggas? Vi körde linoljevax från Ottossons, det har varit så gott som oförändrat sedan vi strök på det för fyra år sedan. Nu är det i och för sig på en övervåning med sovrum och hall men f det funkar bra där. Man kan ju lägga på så mycket man vill för önskad effekt. Lätt att jobba med om man bara följer instruktionen och inte väntar för länge med att stryka bort överflödet.
En bild på resultatet hade varit kul att se:)
 
Ludwig skrev:
Var ska det läggas? Vi körde linoljevax från Ottossons, det har varit så gott som oförändrat sedan vi strök på det för fyra år sedan. Nu är det i och för sig på en övervåning med sovrum och hall men f det funkar bra där. Man kan ju lägga på så mycket man vill för önskad effekt. Lätt att jobba med om man bara följer instruktionen och inte väntar för länge med att stryka bort överflödet.
Skall ligga på en övervåning. Sovrum och biorum......
Fast nu var det ju mer själva golvet jag ville ha tips om ;-)
Hade inte tänkt göra någon behandlig själv, men om det skulle bli så tackar jag för tipset :)
 
Inga tips?
Det är ju en djungel det här med furugolv....... Dyker upp tillverkare som man aldrig hört talas om, men jag vet å andra sidan inget om golvtillverkare då vi aldrig kollat på det förr..
15-20 mm tjock och minimum 137 mm brett, gärna bredare är det vi är ute efter. Kan vara annat än furu om priset är rätt och det finns med samma "stuk"
Så kom igen nu..... ;)
 
Okej, nu lossnade tummen. Det var efterfrågat en bild på resultatet, så det har jag ordnat. :)

Första bilden visar golvet, behandlat med Ottossons linoljevax, bredvid ligger en obehandlad bräda som referens, samma som golvet men gulnad med tiden nederst i bild ligger ett vitt skrivpapper. Golvet vaxades 2009 och vi kunde ha lagt på lite mer, men vi ville inte ha det för vitt.. vi var oroliga att det skulle bli för mycket.

Den andra bilden visar golvet tillsammans med tapet och golvlist.

Golvet är massivt furugolv 25x155mm från Sandbergs hyvleri, borde vara lätt att få tag på om man frågar. Var noga med att inte köpa ekonomiklass eller liknande, det gäller alla golv om man inte vill ha lite mer kvistar etc.

IMG_2178.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2180.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi lade direkt på regel cc60 med lumppapp mellan. Inget knarr, men lite knaster på en del ställen. Ingen svikt i brädorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.