Har tänkt sprutmåla insidan (väggar och tak) på ett helt hus.

Vad är bäst att maskera med, papper eller plast?
Räcker det med tjock byggpapp på golvet eller är det risk att det läcker igenom?

Vad ska man mer tänka på?
Nån som vet ungefärlig kostnad fär att hyra utrustningen?

Ps. Har sökt, men inte hittat vad jag letar efter...
/flimsy
 
Är det ingen här inne som har sprutmålat nån gång?? ???

Någon måste ju veta nånting, ni vet ju så mycket annat...

Alla kommentarer är av intrese.
 
Vi (dvs hustrun) har precis börjat sprutmåla innertak. Pärlspont med taklist och hela baletten på plats. Jag skall tillägga att vi bor i huset samtidigt. Att göra detta med en traditionell kompressormatad högtrycksspruta skulle jag inte rekommendera. En sådan utrustning ger en "transfer rate" på ca 30 % Det betyder alltså att 70% av färgen blir till färgdimma som ställer till med ett elände. Vi använder en s.k. HVLP-spruta, High Volume Low Pressure. Googla på det får att få reda på mer fakta. Vi har en ganska enkel tvåstegsturbin som ger ca 1900 l/min vid ca 0,3 bar ö. På en sådan utrustning är "transfer rate" ca 85-90% Täck med plast från Byggmax, där den är billigast. Det behövs egentligen ingen extrem hermetisk täckning med HVLP-systemet, men det kan ju vara bra att hellre täcka litet för mycket innan man vant sig. Vi kör med Beckers elegant aqua spädd med 30-40 % vatten. Innertak tar ungefär 1/2-1 min per kvm att måla. Det går år ca 4 lager om man är ovan. Hoppas på snabbare takt efter litet övning. Den enda utrustning jag hittat i Sverige finns märkligt nog på Clas Ohlson, nr 30-6919
http://www.clasohlson.se/shop/store...;COSID=25E5A36BEDA74BD38075A9EF672CCC34808498

Fråga om du vill veta mer!
 
vad grundade ni med för färg innan toppmålningen
 
Vi har sprutat med högtrycksspruta, Graco 395ST..
Tycker inte det blev någon dimma att tala om över huvud taget, fast det kanske inte är en sådan spruta mattiasp menar?.
Visst blev det lite färgdamm på golvet efteråt men inte farligt..

Vet inte vad det kostar att hyra, men jag köpte en från USA på Ebay, 3.000kr inkl. frakt (slapp tullen på just det paketet :) )

Jag och frun fixade hela huset (150kvm) på en knapp dag, jag gick först och lade på färgen med sprutan, hon gick efter med roller och drog ut den så det såg rollat ut, blev hur fint som helst..

Det skall nu tilläggas att vi gjorde detta i ett nybygge innan fönster var på plats, plasten satt alltså för fönsteröppningar etc. så vi behövde inte täcka ett dugg. Skulle jag göra det igen skulle jag täcka golvet såklart, och fönstren bara med billigast tänkbara plast. Det finns nåogn variant från Tesa som är snorbillig på t.ex. Clas Ohlson, men säkert på andra billighetsställen också..
 
Har du adressen till var du köpte sprytan?
 
Den är faktiskt till salu om du är intresserad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.