Hej
Tänkte bara dela med mig av mina tips efter helrenovering av vårt lägenhetskök och vad jag lärt mig nu när vi ska bygga hus.
Hoppas de kommer till användning för ngn.

Köket är ett viktigt rum och där tillbringar du en hel del tid. Det är ett rum som är dyrt och krångligt att renovera och som inte görs om speciellt ofta. Välj därför ett tidlöst kök som du tror att du tycker om att leva med en längre tid. Se därför också till att du planerar ordentligt innan du köper och sätter in köket så att du är säker på att du verkligen får det som du vill ha det och att du blir nöjd. Det är dessutom lätt att bli "dumsnål" när man bygger kök. Allt verkar så dyrt och det är lätt att välja billigare alternativ som kanske inte är lika funktionella. Tänk då efter, du ska leva med köket i kanske 30 år. Vad blir summan om du slår ut det på den tiden? Vad kostar det om du vill göra om om ett par år för att du inte är nöjd. Gör kloka genomtänka val så slipper du ångra dig och du kan njuta av ett bra funktionellt kök länge.

Tag gärna hjälp av någon som kan rita kök.
De flesta kökssäljare erbjuder den tjänsten gratis. Sedan kan du om du vill använda samma ritning och be om offerter på liknande kök på flera ställen. Sparar tid och du kan enkelt jämföra.

Välj utdragbara rullådor, ger en superöverblick och sparar på ryggen!

Undvik öppna hyllor i mesta möjliga mån och välj skåp med takanslutning för att minsa dammsamlandet.

Planera gärna in en plats för förvaring av kokböcker. Vi bröt mot regeln undvik öppna hyllor just för att kunna sätta in en liten kokbokshylla. Detta har vi absolut inte ångrat en sekund. man ska ha kokböckerna nära köket så blir de använda!

Undvik liggande skåp, det är jättehäftigt och inne och ser snyggt ut, men du kan inte förvara höga saker i dem, något som är vädigt irriterande, speciellt som man ofta sätter dem högt på ställen där man vill förvara höga saker.

Tänk på förvaringslösningarna. Förvara porslin nära diskmaskinen, skafferivaror nära ungen och arbetsytorna, stekpadar och pannor nära spisen m.m. På så sätt minimerar du springet i köket.

Om du vill ha kryddförvaring välj då kryddfack i lådor i stället för på insidan av en skåpdörr, vi valde insidan av en skåpdörr i lägenheten något vi ångrat. Detta tar alldeles för stor plats av skåpet.

Sätt diskmaskinen i arbetshöjd, du plockar ofta i och ur den...

Välj gärna en tyst diskmaskin och en köksfläkt med motorn på vinden för att minska ljuden i köket.
vi älskar vår tysta diskmaskin som vi har i lägenheten och vi ska ha en likadan i huset.

Granitskivor är suveränt
att sätta på en arbetsyta bredvid ugnen så kan du enkelt ställa av heta plåtar och grytor direkt på skivan. Du behöver inte välja någon stor bit, bara en liten så blir inte priset så hiskeligt för granit är dyrt! Detta är nog vad vi är mest nöjda med i hela lägenhetsköket!

Välj inbyggnadsugn,
så du får ugnen i arbetshöjd, denna uppfinning kan inte nog prisas.

Varmluftsugn är ett bra val ifall du gillar bak, eller ofta lagar mat i ugnen. Då kan du laga flera rätter samtidigt utan att de tar smak av varandra, eller baka flera plåtar samtidigt.

Assistentlyft
som monteras in i ett skåp kan vara en god ide om du bakar mycket och har ett stort kök.
Assistenten står då inuti skåpet på en bänkskiva som fälls upp med ett enkelt handgrepp när den ska användas.
Det tar lite utrymme, hela skåpet går åt till detta, men i gengäld får du extra bänkutrymme när du fäller upp lyften,
samt att du slipper ha assistenten framme hela tiden och den blir använd i och med att det inte känns jobbigt att ta fram den. (jag bara älskar min i lägenhten och ska absolut ha en i huset)

Baka på granit.
Om du gillar att baka gör då en del av en bänkskiva på något ställe i granit. Helt suveränt, inget fastnar på detta.

Sätt gärna in en extra liten ho med vatten på annat ställe än diskhon vid någon arbetsyta så kan man skölja sallad och diska samtidigt och det blir enklare att jobba fler i köket. (För oss har det varit suveränt som kattdrickställe när man skruvar på kranen :)

Om du ska ha en köksö förbered för att dra dit el på en gång, så slipper du skarvsladdar som ligger och skräpar efter golvet. Även om du inte drar elen direkt så finns i alla fall möljigheten och du behöver inte bryta upp golvet när du inser att du vill ha el i köksön.

Lägg aldrig spisen och vasken mitt emot varandra i olika delar av köket!
Många olyckor har hänt när man ska hälla ut hett potatisvatten och måste springa med heta kastruller över hela köket.

Välj inte häftigare microugn än du behöver, om du använder micron främst för att tina saker, välj en som klarar det och inte har tusen andra finsesser. Det sparar du en del tusenlappar på. Överhuvudtaget gäller det alla köksmaskiner, tänk efter vad du använder dem till och vilka krav du har på dem. Man behöver inte alltid alla häftiga nya finesser, det går bra med enkla funktioner också, och det blir garanterat billigare.

Om du har fönster i köket, tänk på att det är en superplats att odla kryddor, eller förvara inköpta färska kryddor.

Rostfritt är numera ofta behandlat med antifingerprint lösningar så man har inte längre problem med fingeravtryck. Var alltså inte rädd för att välja rostfritt ifall du tycker det är snyggt
 
Hej!
Tack för många bra tips.Det var suveränt.
Är just på g med vårat nya hus oj vad saker man inte har tänkt på.
tur att det finns sånna som Du som tipsar om smarta saker.
Tackar o bockar
lotta ;D
 
Åhhh, vilka bra tips!! Tackar för det :D
 
Mitt tips:
överskatta inte vad du klarar av/orkar med att göra. Är man måttligt intresserad av att pula och snickra, blir man, hör och häpna, inte mer intresserad bara för att det är billigare att göra allt själv. :-/ ;)

/5 månader i köksrenoveringsröra and counting...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.