Till helgen är planen att måla köksluckor och stommar.
Maken kom hem med Jotun lady supreme finish och då jag inte har målat med den färgen innan undrar jag om någon har några tips, trix eller annat för att det ska bli snyggt utan en massa ränder.
Låter ju gärna bli att göra några misstag som går att undvika :)


Har en roller som ska passa för färgen och en moddlare för efterstrykning.
 
Litet trådlyft här, men då vi planerar att utföra samma jobb som ni tänkte jag att jag frågar i den här tråden istället för att skapa en ny.

Hur blev resultatet, och hur slutade det med att ni gjorde?

Mvh
Fred
 
Rollade och efterströk sen. Vi hade alltså tidigare målade och inte laminerade luckor.

Blev lite randigt vilket sågs i vissa ljus, men det var på de luckor vi inte hade behövt spackla och slipa utan målade på tidigare färg. Med andra ord hade ränderna nog mer med tidigare färglager att göra än min målningsteknik ;) Var helt slätt och blankt på de spacklade luckorna.
Men var snabb med att efterstryka ut färgen, för den slutar "flyta ut" fort och kladdar man efteråt för att "bättra på" blev det inte bra
 
Nillea skrev:
Rollade och efterströk sen. Vi hade alltså tidigare målade och inte laminerade luckor.

Blev lite randigt vilket sågs i vissa ljus, men det var på de luckor vi inte hade behövt spackla och slipa utan målade på tidigare färg. Med andra ord hade ränderna nog mer med tidigare färglager att göra än min målningsteknik ;) Var helt slätt och blankt på de spacklade luckorna.
Men var snabb med att efterstryka ut färgen, för den slutar "flyta ut" fort och kladdar man efteråt för att "bättra på" blev det inte bra
Får man inte spår efter penseln om man efterstryker? Jag brukar enbart rolla med en lackroller för att få finast möjliga yta.
 
Robert63 skrev:
Får man inte spår efter penseln om man efterstryker? Jag brukar enbart rolla med en lackroller för att få finast möjliga yta.
Om man efterströk på en gång så flöt färgen fint ihop med en platt moddlare. Med bara rollern upplever jag att det blev mer struktur
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Tack för svaret! (y)

Vad använde ni för roller och pensel?

Jag står och väger mellan att måla eller testa att sprutmåla. Det finns några trådar här på BH om att spruta själv, vilket verkar ha givit väldigt gott resultat för flera. Dock har jag läst att just Lady är väldigt svår att spruta, och vi har den på våra övriga snickerier, så det skulle vara trevlig att ha samma.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.