Ville bara dela med mig av ett trick som jag uppfann(?) föregående helg:
När man skall förbinda ett vanligt, dvs inte gerat hörn medelst kexning, har jag ofta inte riktigt fått till det så att det blir helt perfekt.

Ofta har skarven inte varit exakt linjerad. Ni som har kexat hörn förstår säkert vad jag menar.

Eftersom jag visste vad som skulle drabba mig även denna gång, bestämde jag mig för att fräsa kexspåret i kanten i mitten som vanligt. Sen ställde jag in kexmaskinen så att jag skulle få ett överhäng på ca 0,5 mm. Se bilden nedan. När det var limmat och klart, körde jag kanten ren med en kantfräs med kullager. Resultatet blir perfekt.

Är det förresten någon som har ett bra trick för att säkerställa att hörnet blir exakt 90 grader när man limmar ihop hörnet?

Fräs:
90825-md.jpg
 
  • kexa_hoern.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, det borde fungera. De flesta kexmaskiner är dock konstruerade så att spåret hamnar i mitten på en 19 mm skiva (3/4") genom att linjera med arbetsbänken eller annat plant underlag. Det betyder att spårets ovankant ligger på 19/2+2=11,5 mm. Om man nu använder 12 mm MDF blir det en ganska vek historia.

Det du säger uppmärksammar mig på att man skall fundera ut på vilken sida av skivan man stöder med anhållet, så att en miss i inställningen tar ut sig själv. Jag skall försöka göra en lathund. Återkommer.
 
Lathund:
 
  • kexning_lathund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
daniel.n skrev:
Pedagogiskt värre :) Tänk om du bara haft otur dom gånger det inte alignat perfekt, att du tatt från olika håll dom gångerna.
Ja, där ser man!
Man lägger ut ett tips till andra, och får själv tänka efter och lära sig något nytt!

Vad vingligheten till vänster beträffar, så har jag tillverkat en 90-graders jigg som jag spänner fast på kexmaskinen med två små tvingar.
 
Bilden var bra... Fast med anhållet på en Bosch borde det vara möjligt att ställa så att det går att centrera ner till nästan ingenting. Boschen borde ju även kunna fräsa för duplex gångjärn (likadan konstruktion som Makitan).

Iafa, jag brukar göra som bilden tidigare visar, skolexempel, men sedan brukar jag ha en maskinvinkel under och mot materialet för att få så nära 90grader som möjligt.

Försök alltid att låta maskinen ligga an mot materialet och inte mot bänk eller annat underlag, då blir det lättare rakt i kanter. Har jag erfarit iafa.

90 grader eller inte har också att göra med om man sågat exakt 90 grader i materialet.
 
Hejsan problemet är lätt ordnat köp en lamello top 20 så kan man justera klingan +/- 2 mm. Anhållet används bara vid vinkel fräsning och i tjockare skivor typ bänkskivor. I hobby verkstan kör jag dock med en billig maskin då får man tänka sig för så att bitarna ligger åt samma håll. Tänk på att alltid kexa på en plan yta så brukar det bli bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.