Hej!
Ville bara dela med mig av det här tipset då det funkade så vansinigt bra!
Då jag delade på den självhäftande spackelremsan för att komma in ordentligt i skarven så fick jag problemet att remsan inte fäste på gipset (det vita)..
Köpte då sånna här häftstift och klippte bort den vita knoppen för att minska tjockleken (finns säkert att köpa utan sånna) och sedan så klamrade jag fast dom i skarven istället, gick riktigt snabbt och smidigt! Nu blir det inte så mycket slipa jämfört med om man satt en hel spackelremsa utanpå skarven
Illustrerar med lite bilder så ni förstår hur jag menar.
Ville bara dela med mig av det här tipset då det funkade så vansinigt bra!
Då jag delade på den självhäftande spackelremsan för att komma in ordentligt i skarven så fick jag problemet att remsan inte fäste på gipset (det vita)..
Köpte då sånna här häftstift och klippte bort den vita knoppen för att minska tjockleken (finns säkert att köpa utan sånna) och sedan så klamrade jag fast dom i skarven istället, gick riktigt snabbt och smidigt! Nu blir det inte så mycket slipa jämfört med om man satt en hel spackelremsa utanpå skarven
Illustrerar med lite bilder så ni förstår hur jag menar.
Lite konstruktiv kritik, inget illa menat;
Till att börja med ser det ut som du har du lite för stort stort avstånd mellan gipsskivorna i skarven, man fasar bara av kanten litegrann. Sen kommer din glasfiberremsa nog inte göra så mycket nytta tyvärr - den måste gå över kartongen på gipsskivorna. Pappremsa är också det som rekommenderas idag istället för glasfiber då pappen hanterar draglaster i alla riktningar och därmed minskar risken för sprickor bättre.
Arbetsgången brukar vara ungefär såhär, har man övat en del kan man spackla in pappremsan vått i vått men det kan vara lite svårt att få till. Särskilt på kortskarvar tycker jag.
1. Spackla igen skarven med grovspackel och slipa lätt.
2. Limma pappremsan med tapetlim och låt torka.
3. Spackla med medium eller finspackel 2-3 gånger och bred (400mm) spackelspade.
4. Grundmåla och kolla med släpljus att skarven inte syns.
Till att börja med ser det ut som du har du lite för stort stort avstånd mellan gipsskivorna i skarven, man fasar bara av kanten litegrann. Sen kommer din glasfiberremsa nog inte göra så mycket nytta tyvärr - den måste gå över kartongen på gipsskivorna. Pappremsa är också det som rekommenderas idag istället för glasfiber då pappen hanterar draglaster i alla riktningar och därmed minskar risken för sprickor bättre.
Arbetsgången brukar vara ungefär såhär, har man övat en del kan man spackla in pappremsan vått i vått men det kan vara lite svårt att få till. Särskilt på kortskarvar tycker jag.
1. Spackla igen skarven med grovspackel och slipa lätt.
2. Limma pappremsan med tapetlim och låt torka.
3. Spackla med medium eller finspackel 2-3 gånger och bred (400mm) spackelspade.
4. Grundmåla och kolla med släpljus att skarven inte syns.
mexitegel skrev:Lite konstruktiv kritik, inget illa menat;
Till att börja med ser det ut som du har du lite för stort stort avstånd mellan gipsskivorna i skarven, man fasar bara av kanten litegrann. Sen kommer din glasfiberremsa nog inte göra så mycket nytta tyvärr - den måste gå över kartongen på gipsskivorna. Pappremsa är också det som rekommenderas idag istället för glasfiber då pappen hanterar draglaster i alla riktningar och därmed minskar risken för sprickor bättre.
Arbetsgången brukar vara ungefär såhär, har man övat en del kan man spackla in pappremsan vått i vått men det kan vara lite svårt att få till. Särskilt på kortskarvar tycker jag.
1. Spackla igen skarven med grovspackel och slipa lätt.
2. Limma pappremsan med tapetlim och låt torka.
3. Spackla med medium eller finspackel 2-3 gånger och bred (400mm) spackelspade.
4. Grundmåla och kolla med släpljus att skarven inte syns.
Jo avståndet på den var ganska grotesk, tog bild på värsta stället. Men varför måste remsan ligga på pappen? För att få ytan helt jämn så blir man ändå tvungen att slipa bort den delen som ligger utanför skarven menar jag - annars blir det en bula oavsett som kommer att synas i släpljus.
Efter att jag slipat klart så brukar jag sätta målarfilt - då kan de få spricka bäst de vill utan att de syns
Redigerat:
När jag spacklar kortskarvar i tak så fyller jag skarven helt med spackel, lägger en pappersremsa på och bredspacklar sen typ 30 cm ut på vardera sida om pappersremsan, då blir skarvarna osynliga och spricker inte. Beroende på ställe kan man behöva spackla med eller mindre. Nära ett ytterhörn sådär kan det behövas spacklas en lite längre sträcka för att undvika synlig bula. Men du har ju också hörnförstärkningar som innebär att det byggs på med lite spackel därifrån också så nån synlig bula blir det ju inte.
Jag har också lärt mig att det kan vara väl investerad att snabbt fylla såna där breda/djupa glipor med spackel och sedan ta sig tid låta det torka och sjunka in någon vecka innan man går på med en omgång spackel till följt av remsan.
Har råkat ut någon gång att man haft mycket spackel bakom remsan som sen kryper vid torkning. Antingen följer då remsan med in och bildar en ful grop eller så släpper remsan från spacklet och ger ett mjukt/svajigt stråk på väggen/taket.
Jag har också lärt mig att det kan vara väl investerad att snabbt fylla såna där breda/djupa glipor med spackel och sedan ta sig tid låta det torka och sjunka in någon vecka innan man går på med en omgång spackel till följt av remsan.
Har råkat ut någon gång att man haft mycket spackel bakom remsan som sen kryper vid torkning. Antingen följer då remsan med in och bildar en ful grop eller så släpper remsan från spacklet och ger ett mjukt/svajigt stråk på väggen/taket.
Remsan måste ligga på pappen eftersom du vill skapa ett starkt förband mellan skivorna. För att göra det måste remsan fästa bra mot gipsskivan och ha tillräcklig yta att fästa mot (därav bredden på en remsa). Det som skapar styrkan i en gipsskiva är just pappen.D Denwarp skrev:Jo avståndet på den var ganska grotesk, tog bild på värsta stället. Men varför måste remsan ligga på pappen? För att få ytan helt jämn så blir man ändå tvungen att slipa bort den delen som ligger utanför skarven menar jag - annars blir det en bula oavsett som kommer att synas i släpljus.
Efter att jag slipat klart så brukar jag sätta målarfilt - då kan de få spricka bäst de vill utan att de syns
Pappremsan och spackel bygger väl kanske 1 mm och om den är utspacklad på c.a 40 cm syns den inte alls så länge du inte använder högblank svart färg i taket .
Målarfilt i taket är ju bara besvärligt .
Det är inte lätt att göra rätt alla gånger, men det är därför detta forumet är så bra med tips och råd. Kolla gärna på t.ex. Henkes målartips också.
Aha, ja då var de ju lite tokigt med den här idén, menmexitegel skrev:Remsan måste ligga på pappen eftersom du vill skapa ett starkt förband mellan skivorna. För att göra det måste remsan fästa bra mot gipsskivan och ha tillräcklig yta att fästa mot (därav bredden på en remsa). Det som skapar styrkan i en gipsskiva är just pappen.
Pappremsan och spackel bygger väl kanske 1 mm och om den är utspacklad på c.a 40 cm syns den inte alls så länge du inte använder högblank svart färg i taket .
Målarfilt i taket är ju bara besvärligt .
Det är inte lätt att göra rätt alla gånger, men det är därför detta forumet är så bra med tips och råd. Kolla gärna på t.ex. Henkes målartips också.
Målarfilt i tak går hur bra som helst att sätta, har gjort de själv många gånger utan någon hjälp av annan, ska dock köpa en såndär hållare som lämnades till här i tråden nästa gång, verkar smidigt
Redigerat:
Som att ha två extra armar brukar gå att hyra ocksåD Denwarp skrev:
Liknande trådar
-
Tips vid uppsättning av gipsskivor på spånskivor
Byggmaterial & Byggteknik -
Kalla element - Tips och hjälp för att komma vidare?
Värme allmänt -
Tips för att bygga sovloftstrappa vid yrsel—eller inte sovloft?
Planlösningar -
Tips vid bygge av attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tips på att inreda yta vid trapp
Inredning