Hej,

Någon som har tips på vad man kan plantera i en solig slänt i zon 3?

Gärna lite vintergröna växter då slänten är påväg upp till huset.

Tack på förhand! :)
 
  • Solig slänt mot hus med växande plantor och stenläggning i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kanske benved? Finns i olika färger och varianter
 
  • Gilla
SofiaKer och 1 till
  • Laddar…
Jag har krypoxbär i en slänt mot söder. Mycket tålig och växer snabbt när den etablerat sig.
Ger fina röda bär som lyser och ger mat till fåglarna på vintern.
 
  • Gilla
SofiaKer och 2 till
  • Laddar…
Rulla ut sedummatta kanske?

Men jag skulle nog lägga ut några större stenar i slänten och plantera prydnadsgräs som får vackra vintersilhuetter invid dessa, t.ex. tuvrör ’Karl Foester’ eller blåtåtel. Som marktäckare hade jag använt kaskadtimjan som är vintergrön och får lila blommor.
En fin, tålig perenn är nepeta (ej vintergrön) som skulle vara fin nere vid de befintliga stenarna.
 
  • Gilla
Emsigram
  • Laddar…
En av de erkänt starkaste marktäckarna, som dessutom klarar slänter, är Flocknäva. Den är vanligen även vintergrön, men har varierat lite hos oss. Den blommar oansenligt. Mycket tålig.
 
  • Gilla
SofiaKer
  • Laddar…
Varför inte en massa bärbuskar?
 
  • Gilla
SofiaKer
  • Laddar…
Cannabis och cocaplanta så blir grannarna imponerade.
 
wildeside
F Finndjävel skrev:
Cannabis och cocaplanta så blir grannarna imponerade.
Funkar inte så bra i vårat klimat och tål inte torka nått vidare
 
  • Gilla
SofiaKer
  • Laddar…
wildeside
elpaco elpaco skrev:
En av de erkänt starkaste marktäckarna, som dessutom klarar slänter, är Flocknäva. Den är vanligen även vintergrön, men har varierat lite hos oss. Den blommar oansenligt. Mycket tålig.
Läser man om Flocknäva så är jag tveksam till tåligheten i en solig slänt.
Har själv torr slänt i söderläge och det är inte mycket som överlever där.

Flocknävan är en mycket tålig och snabbväxande perenn med marktäckande egenskaper. Har grönt, flikigt och doftande bladverk som senare på säsongen får vackra höstfärger. Blommar rikligt med ljusrosa blommor. Lockar till sig våra pollinatörer.

Frodas i de flesta lägen men blir vackrast i halvskugga eller vandrande skugga. Vid plantering i soligare lägen är det viktigt att det finns viss tillgång på markfukt. Känslig för allt för blöta jordar. Tacksam som undervegetation till träd och buskar, som fyllnad eller kantväxt i rabatt. Även användbar som marktäckare.
 
  • Gilla
SofiaKer
  • Laddar…
BirgitS
Taklökar, fetknoppar (sedum) och bräckor är sånt som trivs i soliga slänter. Klarar de av att växa på sedumtak så klarar de av din slänt också.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Den årliga myggdiskussionen är igång

Någon som har beställt ars mat 12 från utlandet? det ska vara samma substans som theremacells mattor till en bråkdel av priset.
 
BirgitS
Kashew Kashew skrev:
Den årliga myggdiskussionen är igång

Någon som har beställt ars mat 12 från utlandet? det ska vara samma substans som theremacells mattor till en bråkdel av priset.
Rätt tråd?
 
Haha nej, jag är helt ute och cyklar. Hade visst för många Byggahus tabbar igång på webläsaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.