Hej nu funderar vi på att fixa trädgård men framförallt sidorna av huset . Det är som bake som det brukar vara suterränghus. Vi har några planer på att göra en del lite plan så att man kan sitta där om man vill eller parkera bilen vid behov eftersom vi har samfällighet parkering. Men vill att det ska vara fint .
Har ni några tips på hur man ska göra?
 
BirgitS
Om du infogar lite bilder på hur det ser ut nu ökar chansen för bra svar.
 
Vit tegelvilla med balkong, utan buskar framför huset och klart himmel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit enplansvilla med välunderhållet gräs och havsutsikt i bakgrunden, nyligen borttagna buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitputsat enplanshus med gräsmatta och havsutsikt, nyligen avlägsnade buskar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite gamla bilder men det är fortfarande så bara plockat bort buskar.
 
Kanske bygga en balkong som löper längs med ena sidan och kopplar ihop altan och befintlig balkong. Sen schakta undertill och på så vis få en carport :)
 
  • Gilla
Elishwa Gilyana och 1 till
  • Laddar…
Jo det är kanske det bästa idén, men frågade kommunen om man kan göra så och hon sa att det kräver bygglov och att de biviljas inte! Eftersom de vill inte att man ändra på husen utsende de alla ska se likadana ut! Fast vi har 2 av grännerna som har gjort så och byggd föråd under och till och med en har inglassad!
 
Då tycker jag du ska fråga igen med hänvisning till dem som gjort det. Att gräva ut och sedan göra carport med altan/balkong ovanpå verkar vettigast. Alternativet är ju att terrassera, men en trappa längs med husväggen och så en avsats eller två.

Risken finns ju att deras är svartbyggen och att din fråga gör att kommunen upptäcker det och tvingar dem att riva. Men annars är det ju orättvist om de får bygga om,men inte ni.
 
I min kommun så får jag bygga altan 180 cm över mark utan bygglov (i andra kommuner 120cm) , vilket borde gå att lösa med det du har där.

Sedan kan man efteråt schakta undan 50cm jord utan att behöva marklov. och helt plötsligt så har man en acceptabel höjd, kanske inte räcker för carport, men det borde kunna bli ett bra förvar där under.

Sedan har vi ju attefallsreglerna! Du kan bygga ut huset med 15m2 enligt attefallsreglerna. Det kräver inget bygglov, men en anmälan till kommunens bygglovsenhet. De kan inte neka dig detta om de inte har synnerliga skäl till det. Det ger dig ett mycket trevligt (litet) garage och sedan kan du bygga altanen på taket. Men bäst är ju om du kan kombinera dessa två lösningar. Bygg garaget närmast huset (exempelvis 3m x 5m) och bygg sedan ut altanen ytterligare åt sidan om du vill ha den ännu större.
 
Jag har själv byggt en bred trappa längs med ena sidan av mitt suterränghus. På andra sidan har jag altan och garage i enligt med det föregående inlägget.

Vid sidan av garaget har jag gjort terrasseringar med naturstensmurar för att slippa ha en så brant sluttning. Något som jag nog hade gjort lite annorlunda idag, jag hade nog gjort terrasserna sluttande i zick-zack, det möjliggör nämligen att man kan klippa dem med robotklippare och det blir trevligare att gå där också. De blir mer lättklippta även med en vanlig gräsklippare förresten...
 
Problemet är inte att bygga det som Attefallsbyggnad, problemet är mera att komunen inte kommer att godkänna den så nära tomtgräns.
Att vissa grannar fått klartecken i ett område och andra inte får det är tyvärr inget ovanligt förekommande, det kommer att fortgå så länge vi har svågerpolitik som väger högre än samma regler för alla. Tyvärr tror jag inte att ts får bygga, men jag hoppas att det går igenom, förslaget med en altan och garage under, är nog det optimala i detta fall.
Vad komunen inte kan säga nej till är att anlägga ett altandäck, ts kan om de så vill, bygga ett däck ända ut till tomtgräns, över hela tomten om de så önskar, bara de håller sig under högsta tillåtna höjd som gäller för komunen.

Tillägg:
Det skall vara klassat som trädäck och inte altan för att enbart behöva bygganmälan, trädäck över viss höjd kan klassas som altan och kan då gå under bygglovspliktigt eftersom det då klassas som tillbyggnad. Hårfin gränsdragning, det som inte godkänns som en viss konstruktion kan godkännas vid "namnbyte"..
Lycka till och hoppas att ni får bygga som ni önskar.
 
Redigerat:
tack för förslaget trädäck funkar bra också för oss men med en snygg räcke runt kanten (y). få försöka igen med det.
 
Pagno skrev:
Problemet är inte att bygga det som Attefallsbyggnad, problemet är mera att komunen inte kommer att godkänna den så nära tomtgräns.
Att vissa grannar fått klartecken i ett område och andra inte får det är tyvärr inget ovanligt förekommande, det kommer att fortgå så länge vi har svågerpolitik som väger högre än samma regler för alla. Tyvärr tror jag inte att ts får bygga, men jag hoppas att det går igenom, förslaget med en altan och garage under, är nog det optimala i detta fall.
Vad komunen inte kan säga nej till är att anlägga ett altandäck, ts kan om de så vill, bygga ett däck ända ut till tomtgräns, över hela tomten om de så önskar, bara de håller sig under högsta tillåtna höjd som gäller för komunen.

Tillägg:
Det skall vara klassat som trädäck och inte altan för att enbart behöva bygganmälan, trädäck över viss höjd kan klassas som altan och kan då gå under bygglovspliktigt eftersom det då klassas som tillbyggnad. Hårfin gränsdragning, det som inte godkänns som en viss konstruktion kan godkännas vid "namnbyte"..
Lycka till och hoppas att ni får bygga som ni önskar.
Om flera grannar har godkända bygglov, då har kommunen egentligen inget annat alternativ än att godkänna ett bygglov/attefallslov. När det gäller just attefall så räcker det ju att grannarna godkänner det för att det skall gå igenom, även då det är nära tomtgränsen. Har inte grannarna godkända bygglov, men byggnationen är äldre än tio år så kan det mycket väl vara så att det går bra att få bygglov ändå om man påpekar hur det ser ut hos andra grannar (har en bekant som lyckats med detta, men det är olika hur kommunerna agerar där).
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Om flera grannar har godkända bygglov, då har kommunen egentligen inget annat alternativ än att godkänna ett bygglov/attefallslov. När det gäller just attefall så räcker det ju att grannarna godkänner det för att det skall gå igenom, även då det är nära tomtgränsen. Har inte grannarna godkända bygglov, men byggnationen är äldre än tio år så kan det mycket väl vara så att det går bra att få bygglov ändå om man påpekar hur det ser ut hos andra grannar (har en bekant som lyckats med detta, men det är olika hur kommunerna agerar där).
Tack för komplettering, tyvärr finns det mycket att skriva om dessa regler och kryphål mm, det blir lite för mycket text om man skriver även om det mest viktiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.