Tjena

Håller på och bygger en liten bod som ska bli en sommarbastu, möjligne att ställas på en flotte el. dyl.
Boden är 220x160 cm och 240 i nocken. Byggd av 50x50 mm reglar som klätts utvändigt med 12mm byggplywood.  Nu har jag ett par funderingar som jag hoppas nån med lite mer erfarenhet kan hjälpa mig med:

1. Isolering.
Behövs detta? Bastun skall bara användas på sommaren, minst 15 grader varmt ute. Snickrar man ihop en ordentlig kamin och eldar på ordentligt så kanske den håller värmen endå? Iom att den står separat är bristande värme/ved-ekonomi i övrigt inget problem.

2. Fönster.
Eftersom bastun ska stå långt ifrån närmsta hus, alt monteras på flotte, så måste belysningen lösas på naturlig väg, d.v.s. fönster. Då är frågan om det är nödvändigt med härdat glas (åter igen, då bastun bara ska användas på sommaren blir inte temperaturskilnaden så stor), dubbelglas osv?
Har annars en ide om att rita upp nån anorlunda form på ett glas och be en glasmästare skära ut den. Sedan såga ut 2st ramar (rätt benämning?) ur en limfog i samma form att fästa glaset på. Är detta helt orimligt eller kanske genomförbart?

Som ni kanske märker är det lite av ett självändamål att köpa så lite som möjligt och göra så mkt som möjligt på detta projekt, även om man skulle kunna få det nästan gratis på loppis. Men har man en massa skit liggande kan man lika gärna använda det till nått. Dessutom är det mkt roligare!


Många frågor blir det, kommer säkert på fler efterhand (har bara hållt på i 2 dagar än). Men jag vore glad om någon kan hjälpa mig med detta så länge.
vi hörs
 
Jag skulle sätta åtminstone 5cm isolering. Dock är det inget måste om du bara ska basta på sommaren. (Kan försäkra dig om att bastubadandet är alldra roligast på vintern med snöbad eller isvak...). Bastun måste vara tätt så ångan inte försvinner ut genom springorna. Sätter du isolering så sätt en plastfolie (aluminium folie ännu bättre) på insidan.

Vanliga fönster brukar fungera i bastun. Håller hur länge som helst oavsett om du badar på vintern eller på sommarn.

ojniemin


 
tack för svaret.
Ska ha bastun vid sommarstugan, där vi bara är under årets varmare delar. Så isoleringen struntar jag nog i. Väntar på ett lämpligt kaminrör så jag kan börja på kaminen, sen är det bara o provbasta på garageuppfarten så märkes det om det håller värmen ändå.
 
Jag har ingen större erfarenhet av bastu.
Men jag har alltid varit skeptisk till att man måste ha isolering i en bastu.
Jag tänker att värmen sitter i stenarna. Dvs man skall ha ett stort stenmagasin.
Min erfarenhet av att man kastar vatten på stenarna är att dörren till bastun gärna vill öppna sig och släpper ut varm luft, vad hjälper det då att man isolerar ihjäl sig.
Dessutom finns det tältbastuar och de är nog inte så mycket isolering i en tältduk.
Den bästa bastu upplevelse som jag har haft, är en nång när vi eldade på en hög stenar i flera timmar och sedan byggde upp en tältkonstruktion över med pressening. Vi fick efter ett tag en alldeles vit dimma där inne så att man knappt såg handen framför oss.

Så mitt råd är att ha ett stort stenmagasin och kasta mycket vatten på stenarna och strunta i isoleringen.
 
Smaken är som baken som vi vet. Gillar man basta varmt så fyller nog isolering en funktion. Om man däremot föredrar en lägre temperatur i bastun så behöver man kanske inte någon isolering.

Har man stort stenmagasin och tid att värma det så är det så som ErikV säger, att värmen sitter i stenarna. Vill man slippa långa uppvärmningstider och föredrar en halvtimmes eldning så blir det igen viktigare med isolering. 20 kg stenmagasin räcker inte att hålla värmen länge.

ojniemin
 

ErikV är inte på "rätt" linje!
Den sanna löyly'n kan inte isoleras fram...

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.