Min 6-åring har bestämt att han vill ha en fondvägg i sitt rum, en Sandbergtapet som är svart med grå döskallar på. Övriga väggar vill han ha vita, på en ska vi enligt önskemål måla en Jolly-Roger schablon. Det blir nog coolt tror jag, men jag skulle vilja ha in lite färg, på matta, tyger m.m., det blir så tråkigt annars. Vad skulle ni välja som kontrast färg? Han gillar klara färger men är livrädd för allt "tjejigt". Jag har funderat på gult. Vad tror ni?
 
Vad är det för golv i rummet?
Utan att ta hänsyn till golvet så skulle jag nog ha valt en röd färg som kontrast. Annars skulle jag ha plockat upp det gråa i döskallarna i andra detaljer. En grå matta och röda gardiner kanske?
F.ö. låter tapeten riktigt tuff, säkert nåt som jag trots min ålder skulle kunna sätta upp  ;D
 
Beror på om killen gillar aik?
Varför inte blått eller grönt?
 
Rött var första färgen som slog mig också, det hör pirater till på något sätt!

Om han tycker att det är tjejigt så är det bara att påpeka att blod är rött...

 
Måste erkänna att även jag tänkte rött men ändrade mig då jag tänkte på hur man påverkas av färger. Sägs ju att man får mycket energi av färgen röd vilket kanske man då inte ska ha i ett sovrum? Eller?
 
Eftersom svart är en så hård kulör skulle jag välja en inte så knallig accentfärg. Det är lätt att de "krockar" med varandra. Skulle tänka mig att en lugn petrol(ej knallturkos) i olika nyanser skulle funka bra. Eller kanske grå-grönt el. någon form av denim.

Såg att clas ohlson säljer Jolly Roger- flaggor för 39:- st. Ett gäng såna skulle det gå att göra mycket roligt med...
-Rama i flera st. och hänga på väggen.
-Kuddöverdrag.
-Sy fast någon/några på enfärgade panelgardiner.
Bara fantasin sätter gränser...
Här är den förresten
312030_X_2006-06-29_083102_786.jpg
 
Tack för alla bra tips. Rött tror jag att han skulle vägra, men petrol är verkligen en bra idé. Och jag ska omedelbart skaffa flaggor från C Ohlsson. Supertips!
 
Du är modigare än jag! Min 5-åring ska också få en fondvägg i samma tapet, men jag övertalade honom att ta den med ljusblå bakgrund istället för jag var rädd att det skulle bli för mörkt med den svarta, fast jag egentligen tycker den är snyggare! Nu börjar jag tveka om vi ska välja den svarta ändå (vi har inte börjat tapetsera än). Är din sons rum ljust eller som vårt lite åt det mörkare hållet vad gäller dagsljusinsläpp? Jag tycker f.ö. att rött skulle vara en fin accentfärg men om han inte vill ha en så "tjejig" färg så funkar petrol eller kanske lime...
 
Elle varför inte orange? Har varit min sons favoritfärg länge. Jag tycker det mesta passar med svart, även ljusblått och ljusgrönt.

Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.