Jag undrar om någon har bra tips till hemsidor eller trådar som listar bra-att-tänka-på-saker för köksfunktion (och estetik). Vi vill liksom ha en heltäckande lista att "pricka av" från när vi planerar nytt kök.

Ett exempel som jag hittade på någon hemsida är det praktiska i att låta bänkar "sticka ut" en bit långre än skåpen undertill, så att eventuellt spill hamnar på golvet i stället för på skåpen.

Den typen av kloka idéer skulle jag vilja samla på mig.

Dessutom skulle jag vilja fråga om någon kan svara på vilken typ av luckor som egentligen är tåligast (barnfingrar och spill). Jag såg vitpigmenterad och laserad ek som var supersnyggt, men lackat måste väl vara mer praktiskt eller? Kan man någonstans finna köksluckor som är både vitpigmenterade och lackade?

Skulle önska mig grå (ljus eller mörk) klinker till golvet. Någon som har bra tips på märken och modeller (gärna med priser), som maskerar lite smulor... ;D (Dvs är lite ojämnt i färg och struktur.)

Hur är det med klinker... vilketär mest lättskött glaserat eller oglaserat eller någon annan form av ytbehandling kanske.

Tacksam för alla svar.
 
Har precis renoverat köket och kan delge en del tips.

- För det första - köket är en arbetsplats - välj tåliga material, klinkers på golvet och rostfri bänkskiva (kan fås skräddarsydd till samma pris som sten), kakel eller annat lätt rengjort material på väggarna.
- Utnyttja hörnorna genom att ha ett skåp på diagonalen. Vi har vask i den ena och stort skafferi i den andra hörnan.
- Stort skafferi !
- Vi har två ugnar, sidoöppnade från Siemens, perfekt om man är intresserad av matlagning och främst bakning.
- Mycket belysning, både allmän och punktbelysning.
- En lång arbetsyta.
- En hel del vägguttag, för vispar, brödrostar, espressobryggare etc.
- Lugna färger, vi har svart klinker (med glasering !), vitt matt kakel och ekluckor (vilket är en - tycker jag - bra kompromiss mellan arbetsplats och hemkänsla)
- En golvbrunn (ja faktiskt). Med gummiskikt under klinkern runt diskmaskinen känns det ganska säkert (och snyggare än den där plastbyttan man annars brukar ha under diskmaskinen).
- Gasspis, helt underbart ! Vi valde hällar med både gas och el men ångrar att vi inte tog gas till alla.
- Tänk på att ha manöverutrymme mellan de olika delarna, ex. inte diskmaskinen exakt vid vasken utan ett steg bort.
 
Vilket superbra svar. Precis sådant jag behöver!!! Framförallt var det ju toppen med skafferi i hörnan - det har inte fallit mig in. Men då får man ju plötsligt både bra utnyttjande av hörnutrymmet samt stort dakfferi, vilket jag alltid önskar. Är ert med hyllor eller utdragsanordning, eller rent av sådant man kan gå in i?

Rostfri bänkskiva har jag också varit inne på. Det är ju helt naruligt egentligen, ligger i tiden och är lätt att hålla rent och kan man sedan få den skräddarsydd också - ännu bättre. Jag vill gärna komplettera med en bänk i trä. Har ni några bänkskivor i trä/trälikande till ert ekkök? Vad passar bäst - helt estetiskt?

Vilket är egentligen bästa underlaget för bakning. Någon sa typ granit?! Stämmer det? I så fall skulle man kanske ha en liten sådan skiva också?!

Svart klinker på golvet är superläckert, men blir det inte mörkt tycker du?

Som sagt jättetack för svaret och alla ytterligare tips tages tacksamt emot!
 
Jag har ett gammalt favorittips som vi har gjort.
Det är att sätta diskmaskinen på arbethöjd. Övre korgen i mag-/brösthöjd ungefär.
Det blir en dröm att plocka i och ur!

Kosta på er att ha takmonterad köksfläkt, dvs med motor på yttertaket.
Det blir betydligt tystare och GRYM kapacitet!
Tystaste möjliga diskmaskin är också att föredra.

Sockellådor ger massor av förvaring.

Instämmer också med föregående talare. Mycket bra tips.

Och det är klart att det går att vitpigmentera och lacka. I alla fall om man specialbeställer köket. Måste inte bli hysteriskt mycket dyrare faktiskt...

Djupare underskåp skulle jag vilja ha, för att få avställningsytor bakom spis och diskmaskin. Vi har det vid spisen på landet, och det är ett kanonställe att ha kryddorna och oljeflaskorna på.

Om du vill ha en granitskiva för bak så kan en idé vara att göra ett av skåpen till rullhurts. Normalt är hurtsen under vanliga bänksskivan, men när man rullar ut den så får man ett bakbord med lite lägre höjd, vilket ger bra "knådkraft". Dessutom är det ett bra barnarbetsbord när de vill hjälpa till.

Det var det för nu, kanske återkommer senare...
 
Så glad jag blir - ni är så finurliga och det är ovärderligt för mig!

Tack Nix för dina tips! Sockellådor - kanon!

Nix- vad har ni under diskmaskinen? Vanligt förvaringsskåp? Har ni placerat diskmaskinen bredvid diskbänken, var är det smartast att placera om man vill ha den högt upp?



 
Vi har precis renoverat vårt kök.... o förutom alla kloka tips som du kommer få från alla andra här, så är vi extra nöjda med ett par små små detaljer:

Kyl/frysen med kallt vatten, iskuber o krossad is - Ypperligt när man skall ha ett glas vatten eller saft.

Diskmedelspumpen - Slippa ha en ful diskmedelsflaska ståendes på diskbänken hela tiden.

En mkt god vän som också fixat sitt kök nyligen hyllar sin handdusch vid diskbänken, vi hittade dock ingen snygg blandare med denna möjligheten.
 
Eftersom djupet på våra skåp är 60 cm och dörren sitter på diagonalen blev skafferiet 90*90 i innermått. Satte konsoller med hyllor på väggarna.

Vi har inga liggande träytor alls, jag tycker de blir slitna i ett kök där man slabbar så mycket med vatten och annat. Det kan funka om man är noga med att olja in regelbundet. Rostfritt år alldeles utmärkt att baka på.

Var också rädd att svart på golvet skulle vara mörkt men med det är nästan tvärtom - det lyfter fram det vita och eken bättre. Min rädlsa var extra stor eftersom det gamla köket hade mörk brunt golv, fast det var - med resultatet i hand - den mörkbruna inredningen som var boven.
 
Spännande tips från Rogerio också. Både diskmedelpump och handdusch i köket var nytt för mig. Hur fungerar pumpen? Var fyller man på? Vilka köksfirmor har sådan i sortimentet?

Sigpl - vart vänder man sig för skräddarsydda rostfria bänkar? Har du något bra tips?
 
arwen skrev:
Så glad jag blir - ni är så finurliga och det är ovärderligt för mig!

Tack Nix för dina tips! Sockellådor - kanon!

Nix- vad har ni under diskmaskinen? Vanligt förvaringsskåp? Har ni placerat diskmaskinen bredvid diskbänken, var är det smartast att placera om man vill ha den högt upp?
Vi har en låda av större modell (en sådan som det finns två av i hurtsar med två stora och en liten låda...)

Diskmaskinen sitter i ett "kapat" högskåp (fick inte rum på bredden) med micro ovan DM och ett litet överskåp ovanför denna. Diskmaskinen är helintegrerad, så det ser ut som ett vanligt skåp (förutom handtagets placering då).
Det högskåpet får gärna stå bredvid diskbänk, men 60 från vask (rostfritt mellan såklart)

Man KAN ha åsikter om vattenskador i denna konstruktion. Det viktiga är att vattnet bara pajar diskmaskinsskåpet när det läcker. Om man tätskiktsmålar skåpen bredvid från golv upp till ovan DM och har något som tvingar ut vattnet till att rinna nerför lådfronten så är det väl ok, tycker jag. Tar gärna den smällen om något händer...

Kom på en grej till: en liten utslagsvask bredvid spis är guld värd, speciellt om det är långt mellan spis och vask.

 
Tittar gärna på en bild av sådan vattenkran om du hittar någon.

En annan fråga: var har ni era bakplåtar? - nuförtiden har man ju lixom inte sådanan där sidoskåp till spisen som man hade förr.

Och Nix hade ett bra tips med "bakhurts". jag funderar på sådana där utdragbara "bakbord". Har man sådana nuförtiden? Om man har en hurts som Nix föreslår, fyller ett utdragbart "bakbord" någon annan funktion då?
 
arwen skrev:
Spännande tips från Rogerio också. Både diskmedelpump och handdusch i köket var nytt för mig. Hur fungerar pumpen? Var fyller man på? Vilka köksfirmor har sådan i sortimentet?

Sigpl - vart vänder man sig för skräddarsydda rostfria bänkar? Har du något bra tips?
Diskmedelspumpen fanns som tillval till vår diskbänk, se http://www.stala.com/se/sinks/style/stylemax.html. Går säkert att köpa separat och finns även andra leverantörer.
För att fylla på drar man bara eeh dispensern (?) rakt upp, ungefär som att lyfta på ett lock. Alternativt kan man skruva loss flaskan under diskbänken o fylla på i den. Hursomhelst, det är skitenkelt.

Ett exempel på blandare med separat handdusch03842001.jpg finns ju även blandare där själva pipen är en utdragbar handdusch, har ingen erfarenhet av dem men jag tycker inte de är så snygga.


 
Jag bor utanför Kristianstad och fick min rostrfria diskbänk gjord där på Mohlins Rostfria. Ganska stor diskbänk med vask i hörna och uttag för hällar gick på runt 10000:- Kolla i telefonkatalogen där du bor, det finns säkert någon lämplig verkstad.

Kom på ett tips till och det är att bygga ända upp til tak med antingen överskåp eller täckskivor. Det samlas annars lätt en massa onämnbart klet uppe på skåpen.
 
Totte_S
arwen skrev:
En annan fråga: var har ni era bakplåtar? - nuförtiden har man ju lixom inte sådanan där sidoskåp till spisen som man hade förr.
Varför inte bygga ett då? Tillräckligt stort så både brickor och plåtar får plats. Jag saknar det io vårt kök även om vi har en låda under ugnen för plåtarna.


Och Nix hade ett bra tips med "bakhurts". jag funderar på sådana där utdragbara "bakbord". Har man sådana nuförtiden? Om man har en hurts som Nix föreslår, fyller ett utdragbart "bakbord" någon annan funktion då?
Vet inte om jag helt förstår vad du menar, men ett utdragbart bakbords bästa egenskap är att man kan bygga om det till förvaring för brickor och plåtar  ;)
Vi har ett sådant, och det fungerar inte bra att baka på, är degen det minsta klibbig, och det brukar den ju vara, så fastnar bakbordet, och det går itne bra att knåda.
 
Himla smart den där kranen vid spisen. Undrar just om det finns i Sverige eller om det måste skräddarsys någon lösning och då kanske det blir jättedyrt. Men jag ska kolla nätet lite.

Med bakbordet jag talade om innan kallas det kanske oftast för utdragbar skärbräda. Men i mitt förra boende hade vi två; en mindre för att skära bröd och en större - just för att baka. Och ja, jag håller med - det är inte något idealiskt underlag för bakning...

Ska kolla vidare på skräddarsydda rostfria diskbänkar.

Tack för alla tips so far. Fortsätt gärna och fyll på om ni kommer på fler!
 
Snygg blandare, vad heter den?


Rogerio skrev:
[quote author=arwen link=1137331386/0#7 date=1137510615]Spännande tips från Rogerio också. Både diskmedelpump och handdusch i köket var nytt för mig. Hur fungerar pumpen? Var fyller man på? Vilka köksfirmor har sådan i sortimentet?

Sigpl - vart vänder man sig för skräddarsydda rostfria bänkar? Har du något bra tips?
Diskmedelspumpen fanns som tillval till vår diskbänk, se http://www.stala.com/se/sinks/style/stylemax.html. Går säkert att köpa separat och finns även andra leverantörer.
För att fylla på drar man bara eeh dispensern (?) rakt upp, ungefär som att lyfta på ett lock. Alternativt kan man skruva loss flaskan under diskbänken o fylla på i den. Hursomhelst, det är skitenkelt.

Ett exempel på blandare med separat handdusch03842001.jpg finns ju även blandare där själva pipen är en utdragbar handdusch, har ingen erfarenhet av dem men jag tycker inte de är så snygga.


[/quote]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.