Hej!

Jag ska bygga en kombinerat förråds- och trädgårdsbod i storlek 2,5 x 5,2 meter. På kortsidan för trädgårdsdelen ska det finnas en dubbeldörr (1,9 x 1,8 meter). På ena långsidan ska det finnas en enkeldörr (1,9 x 0,9 meter) som går till förrådsdelen. Ståhöjden i förrådet ska vara 2 meter längs väggorna.

Jag hade först tänkt att utgå från konstruktionen som finns för skogsindustriernas enkelbod, dvs med plintar som grund och sedan bjälklag/bärlina, etc och ett sadeltak och tegel och ändra måtten för att anpassa efter mina behov.

Jag får problem med dörren till förrådsdelens långsidan, om jag gör långsidan och kortsidan 2 meter hög blir bodens totala höjd mer än 3 meter. Det jag kan ändra på är takets lutning (inte så snygg) eller grunden. Om jag gjuter en platta på mark lär jag ”spara” in höjden (ca 30cm, dvs det som jag behöver lägger till för att får ritningarna att stämma överens med mina krav).

Jag har aldrig gjutit själv och behöver lite tips för att kommer igång. Vilket markarbete krävs det, dvs hur djupt ska det grävas. Hur gör jag gjutformen enklast (Träform, lecceblock, etc.)? Vilken form av dränering behövs det? Behövs isolering även om boden ska vara kall? Ska plattan vara jämn tjock? Blanda betong själv eller beställ en betongbil?

Är detta för ambitiös för en förrådsbod? Tar tacksam emot även andra föslag eller idéer!

Bifogar en illustration över projektet.

Tack,
Markus
 
  • mini-6_grannen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mini-6_uppegatan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För det första. Hej och välkommen till Byggahus :)

Sen ska jag försöka svara på några av dina frågor i alla fall.

Genom att göra en platta plus att mura upp en rad med lecablock ovanpå så kan du vinna lite höjd ja.
Anledningen till att du bör sätta en rad leca ovanpå plattan är att du vill ha lite avstånd mellan träpanlen och marken så att det kan lufta ordentligt (annars ruttnar det).
Även om det är en liten platta så rekommenderas betongbil för det blir trots allt en hel del betong.
Plattan ska inte vara jämntjock utan man gör en ytterkant som är tjockare och sen gör man plattan tunnare mitt på.
Hur man gör om man använder lecablock som form passar jag på men det finns andra som kommer att ta den frågan.

Dränera ska/bör man alltid göra.
Hur djupt man behöver gräva beror på markförhållanden just hos dig men som tumregel så ska allt organsikt bort (inklusive jord).

Är det för ambitiöst för en förrådsbod?
Där är jag nog fel person att yttra mig just nu. Gjorde precis klar formen till mitt nya förråd. 24m2 som gjuts i morgon.
Jag kör dock med isolerad platta även om det blir ett kallförråd ovanpå. Tänkte som så att om behoven ändras så har jag en platta klar så att säga.
 
Tack för svaret. Dags att läsa på hur man gjuter en platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.