Hej!

Vi håller för tillfället på att platsbygga en skjutdörrsgarderob som kommer att bli 165 cm bred, 305 cm hög (dörrarna är 270 cm sen en passbit på 35 cm) samt ca 75-80 cm djup. Vi håller på att leta ihjäl oss efter smarta lösningar för en sån pass djup garderob men hittar endast standardlösningar för 60 cm djupa garderober... :thumbdown:

Hyllplan och garderobsstänger kan man ju fixa själv men lådor verkar inte finnas med sånt djup, någon som har en bra förklaring till varför? Hittar inte byråer heller i det djupet som man hade kunnat stoppa in.

Finns det någon där ute som har en garderob med liknande djup och sitter på en massa smarta lösningar så snälla dela med dig. Eller om du bara är en kreativ liten rackare som älskar att klura ut idéer så feel free!

OBS! Vi har lite tidspress så något avancerat bygge är inte aktuellt :confused:


Tack ska ni ha på förhand kära byggare! (y)
 
Kvik har bänkskåp (till kök) som är ca 69 cm djupa. Antar att de finns med lådor i.
 
Smartstore har lådor med hjul som är 72 cm långa. Sådana borde du kunna ställa på golvet, alt på en hylla, så att de kan dras ut enkelt. Sådana kan vara lämpliga att ha strumpor, underkläder och andra småkläder i. Ställer man dem på golvet blir det enkelt att dra ut dem då man ska leta något, städa garderoben eller liknande. Man behöver ju inte ha locket på. Även andra, mindre lådor med hjul borde kunna ställas på golvet. De borde funka väldigt bra för att ha sängkläder och annat linne i också.

Eftersom 60 cm räcker jättebra för att hänga kläder på så hade jag satt några 10-12 cm plankor längst bak i garderoben. På dessa kan man ställa skor i brädans längdriktning. Det blir visserligen besvärligt att komma åt skorna bakom klädstängerna så det passor troligen bäst till vinterförvaring av rena skor, alt skor som sällan används. Jag hade också sparat ca 60 x 180 cm väggyta och satt en rejäl krok där så att man kan hänga långa klänningar där.

Som klädstänger hade jag köpt några 25mm - 30mm stålrör med 3 mm godstjocklek. De borde lätt kunna bära en massa tunga kläder över en spännvidd på 165 cm. Jag hade satt upp tre stänger. En under taket i garderoben där man hänger kläder som inte används jätteofta, en på kanske 2,20 och en på 1,20. Då får man följande höjdfördelning i garderoben:

Smartstorelådor, 0-45, 45 cm
Stång 1, 45 - 120 cm, 75 cm (passar bar för skjortor, tröjor vikta byxor etc)
Stång 2, 120 - 220 cm, 100 cm (passar bar för skjortor, kavajer mm.)
Stång 3, 220 - 300 cm, 100 cm (passar för finkostymen, jackor, säsongskläder mm)

Allt som kan hängas skulle jag hänga upp. T-tröjor, träningskläder, osv. Kläder som hänger är lättare att hitta bland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.