Hej,

Vid av erfarenhet och nu i dessa tider när det är brist på kunder (vad det verkar) så vill jag ha tips på vad jag skall speca i vårt avtal för komplett renovering av badrum?

Ritningar såklart med detaljer på material val. Vi kommer köpa in yta.

Har själv tänkt speca att arbetet ska ske enligt BKR ver (vad de nu är på) och Säker vatten. Intyg skall överlämnas vid färdigställandet. Vi har tänkt avtala med en besiktningsman. Vi tänkte betala hen, men kan vi avtala reducering med pris om slutbesiktning måste göras om pga brister i deras utförande?

Vill inte stressa dem, men tänkte föreslå ett förseningsvite efter dubbla entreprenad tiden på 5%? Vad tror ni om det?

Tar gärna emot tips!
 
BirgitS
Du ska använda Hantverkarformuläret för att få det juridiska klart.

Om du tycker att du ska skriva något om branschregler så skriv senaste versionen och inte exakt versionsnummer. Men det kan leda till väldigt höga kostnader om det t.ex. är extremt dyrt att flytta vattenrör från golvet till väggen. I en del fall är det billigare att acceptera en avvikelse från branschreglerna och ta försäkringsbolagets indragna eller reducerade ersättning än att dra om vattenrören. För att kunna skriva intyget ska företaget antingen ha följt alla branschregler och anvisningar gällande kritiska moment eller ha överenskomna avvikelser, så branschreglerna ingår om man skriver att intyg ska lämnas.

Normalt är ett förseningsvite per påbörjad vecka på t.ex. 5 %.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Låter extremt överdrivet men förståeligt då man ser vilket resultat vissa får av sina renoveringar.
Bäst är att ha så mycket koll som möjligt själv, nästan så mycket koll att man (iaf i teorin) skulle kunna höra jobbet själv. Istället för att blint lita på avtal och certifikat som man endå kan torka sig med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du ska använda Hantverkarformuläret för att få det juridiska klart.

Om du tycker att du ska skriva något om branschregler så skriv senaste versionen och inte exakt versionsnummer. Men det kan leda till väldigt höga kostnader om det t.ex. är extremt dyrt att flytta vattenrör från golvet till väggen. I en del fall är det billigare att acceptera en avvikelse från branschreglerna och ta försäkringsbolagets indragna eller reducerade ersättning än att dra om vattenrören. För att kunna skriva intyget ska företaget antingen ha följt alla branschregler och anvisningar gällande kritiska moment eller ha överenskomna avvikelser, så branschreglerna ingår om man skriver att intyg ska lämnas.

Normalt är ett förseningsvite per påbörjad vecka på t.ex. 5 %.
Varför är det en fördel att inte speca nu gällande branchregler? Jag tänker att jag som kund vill vara informerad om avsteg, och själv bedöma om kostnad är värt? Eller missförstod jag dig?

En entreprenör vi hade i tvättstugan gjorde ett avsteg. Han sade att det skulle klassas fackmässigt bara det dokumenterades korrekt, blev vi lurade där?
 
Redigerat:
T TheGame skrev:
Låter extremt överdrivet men förståeligt då man ser vilket resultat vissa får av sina renoveringar.
Bäst är att ha så mycket koll som möjligt själv, nästan så mycket koll att man (iaf i teorin) skulle kunna höra jobbet själv. Istället för att blint lita på avtal och certifikat som man endå kan torka sig med.
Ja, jag håller med. Men jag börjar ruttna efter tre badrum med ofantligt mycket slit. Jag är väldigt teoretiskt kunnig, efter både tingsrätt och flera byggen. Men jag känner att jag vill liksom inte behöva själv påpeka detaljer utan hitta sätt att kunna lita på entreprenören. Besiktningsman? Jag vill helre betala för ett korrekt utförande än att göra det själv. Jag orkar inte vara med och hänga dem över axeln....
 
BirgitS
Globetrot Byggis1976 skrev:
Varför är det en fördel att inte speca nu gällande branchregler? Jag tänker att jag som kund vill vara informerad om avsteg, och själv bedöma om kostnad är värt?
Om du avtalar om att branschreglerna ska följas så går det ju inte längre att göra några avsteg för då blir det avtalsbrott.

Allt arbete för en konsument ska vara gjort fackmässigt, vilket innebär att branschreglerna etc. ska följas om man inte kommer överens om annat. Om man kommer överens om en avvikelse (avsteg) och får ett våtrumsintyg med denna avvikelse utskriven så innebär det att hantverkaren menar att branschreglerna följs överallt utom när det gäller just detta ställe. Det är väsentligt om det blir en vattenskada någon annanstans i badrummet för om avvikelsen inte är dokumenterad så kommer försäkringsbolaget att se att det finns en avvikelse och därmed säga att det är inte korrekt gjort där och då kan det vara likadant på en massa andra ställen och det gillar vi inte. Är det dokumenterat så vet försäkringsbolaget att hantverkaren har intygat att det på alla andra ställen är gjort enligt reglerna.

När företagen kom på besök inför offerten för vår badrumsrenovering frågade jag om de ansåg att det fanns något ställe där det inte skulle gå att följa branschreglerna. Nu var det inte men om det hade behövts så hade frågan väckts tidigt och det hade kunnat vara med redan i offerten.

En besiktningsman som kommer in flera gånger under renoveringen är en extra säkerhet. Tre gånger har jag för mig att det är normalt, varav en direkt efter att allt tätskikt är klart.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.