Jag tänkte snart dra igång med bygge utav vårt trädäck.

Tanken är att däcket ska bli 11,5x5,40m och endast på en sida av huset, ser det roligare ut om altanen följer med runt huset som ett L?

Kan man köra både bärlina och reglar i 45x170?
2m mellan plintarna?

Hur brukar man göra vid ytterhörnen på fasaden, ska jag sluta med altanen innan stuprören?

Vilken längd på reglarna är att föredra? 2st 3m längder eller 1st på 5,40m?
Finns det risk att de långa reglarna är krokiga?

Se bifogade bilder.
 
  • Ritning av trädäck med dimensioner, bärlinor, reglar och plintar i profilvy.
  • Ritning av planerat trädäck med mått och placering av bärlinor och reglar markerade, 11,5 x 5,40 meter storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några tips? blir det för "platt" med en helt rektangulär altan?
Synpunkter på konstruktionen?

Blir 45x170 reglar..
 
Konstruktionen ser bra ut, kör på 5,40 regel. Är bara onödigt att behöva skarva.

Ska du ha en bräda på utsidan för att dölja ändträt?
Jag föredrar en fris med 2 brädor. I mitt tycke mycket snyggare.

Fundera på formen om du inte ska göra den lite "roligare". Gör ett hörn sneddat, bygg ut en avsats med trappa eller något annat som gör den lite oregelbunden.
 
Jag kommer nog att ta jobbet med fris och sen 2st brädor men det är inte med på skissen.

Får fundera på formen men problemet är att jag inte har så mycket yta kvar på sidorna om huset...
 
Hur högt kommer det att vara från trallen ner till marken?

Är det tillräckligt högt för ett trappsteg så kan det vara trevligt. Sitta där och titta på när gästerna spelar kubb på gräsmattan :)
 
Blir ca 40-50cm till marken.

Vad tror ni om storlek på plintar, räcker 50cm?
 
F
Byggare_Bubbis skrev:
Blir ca 40-50cm till marken.

Vad tror ni om storlek på plintar, räcker 50cm?
Varför skulle det inte räcka med 50cm plint? Gräv ner ordentligt med 5-10cm visning.

Sen så är det väl lite klent med bärlina 45x170 och 2m mellan plintarna. Det är jobbigt att gräva för plint. Varför inte smacka ihop två reglar och öka plintavstånd?

Jag skruvade ihop två 45x195 och har plintavstånd på ca 2,65-2,80. Altanen är 2,50 hög ungefär.

Har reglat med 45x145 och har 1,8 mellan bärlinorna.
 
Räcker säkert med 50cm då jag tänkt gräva ner dem med 5-10cm visning.

Fått för mig att 2m och 45x170 ska vara lämpligt men jag kan slå ihop 2st 45x170 och kanske ökta plintavstånd till 2,2-2,3m?
 
Redigerat:
maah skrev:
Fundera på formen om du inte ska göra den lite "roligare". Gör ett hörn sneddat, bygg ut en avsats med trappa eller något annat som gör den lite oregelbunden.
Jag säger tvärt om; Försök inte göra saker mer roliga/arbetade/tillkrånglade.
Glöm inte "less is more", och smaken är som baken. Ibland kan det t.o.m vara snyggare utan fris runt tycker jag.
Vad är det för stil på huset?
 
Hej,

Huset är modernt 2-plan med raka linjer...
Det är sant att det blir genast mer tidskrävande med en massa hörn osv..
 
F
Byggare_Bubbis skrev:
Räcker säkert med 50cm då jag tänkt gräva ner dem med 5-10cm visning.

Fått för mig att 2m och 45x170 ska vara lämpligt men jag kan slå ihop 2st 45x170 och kanske ökta plintavstånd till 2,2-2,3m?
Till bjälkar cc60 är det jätte-okey med 45x170 med 2m mellan bärlinorna. Till bärlinor med plintavstånd 2m inte. Du tjänar mängder på att gå upp i liv innan du dubblar. Får det plats så gå upp till 195 på bärlinan med 2m mellan plintarna är mitt förslag.
 
Rekommenderar ni justerbar eller fast plint? 2"?
 
F
Byggare_Bubbis skrev:
Rekommenderar ni justerbar eller fast plint? 2"?
Justerbara är så förbannat dyra. Har alltid kört med fasta och justerat/tryckt det stumt med kil och sen borrat och skruvar med kapad gängstång och två muttrer. Två st/plint, M10 eller M12 FZV. Har alltid funkat men finns säkert bättre sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.