Illustration av husgavel med skissad altan mellan två övre fönster och källarfönster som inte är täckta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Vi funderar på att bygga en altan från vardagsrummet. Vi vill helst inte att det ska bli mörkt i källaren eftersom två rum har fönster mot gaveln. Är det bättre att bygga mellan de två fönster genom att öppna med altandörr? Då hade vi tänkt att altanen blir 4x4m. Min fråga är om ni har några andra förslag som gör att altanen blir större utan att vi täcker för fönstren i källaren? Andra frågan är om det blir fint med en pergola på altanen eller räcker det med en parasoll?
 
Tja!
Det går utmärkt att fälla in ett par glas i altanen ovanför fönsterna, så har mina föräldrar. Så jag hade gjort altan på så stor yta som möjligt.
 
  • Gilla
Abir
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Tja!
Det går utmärkt att fälla in ett par glas i altanen ovanför fönsterna, så har mina föräldrar. Så jag hade gjort altan på så stor yta som möjligt.
Tack för en fantastisk idé. Var köper man glasgolv?
 
Jag skulle gå/ringa till en glasmästare och snacka. Tänk igenom hur stora hål du behöver ha ungefär och kolla vad det kostar.
 
Alternativt kan du utelämna glaset och lämna öppningar i altanen för ljusinsläpp. Sitter fönstren så lågt att det är omöjligt att få in altanen under?
 
Fönstren sitter lågt så det blir svårt att ha altanen under.
D Dr Jumping Jack skrev:
Alternativt kan du utelämna glaset och lämna öppningar i altanen för ljusinsläpp. Sitter fönstren så lågt att det är omöjligt att få in altanen under?
 
Jag tycker du ska fundera på tak över altan, kanske på en viss del åtminstonde, det är väldigt skönt att ha en lågdel med tak över där dynor och liknande klarar sig bra trots sverigeväder, och mankan faktiskt sitta där under fina sommarregn, som sagt förbereder man tak så är det rätt enkelt att fullfölja det om man märker att det behövs, kan vara samma med grillyta, gör ingenting om man kan ha grillen / köket under tak så man kan grilla oavsett årstid. har provat parasoll, segelduk men det slutade i ett tak, ångrar bara att jag gick mer på design än kanske lite större
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
Jag tycker du ska fundera på tak över altan, kanske på en viss del åtminstonde, det är väldigt skönt att ha en lågdel med tak över där dynor och liknande klarar sig bra trots sverigeväder, och mankan faktiskt sitta där under fina sommarregn, som sagt förbereder man tak så är det rätt enkelt att fullfölja det om man märker att det behövs, kan vara samma med grillyta, gör ingenting om man kan ha grillen / köket under tak så man kan grilla oavsett årstid. har provat parasoll, segelduk men det slutade i ett tak, ångrar bara att jag gick mer på design än kanske lite större
Tack för tipset. Vi har funderat att ha tak över halva altan.
 
  • Gilla
texas67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.