Hej.

Mycket grundläggande fråga här om att ändra och lägga till innerväggar i ett 1980-tals terrasshus för att göra 2 sovrum av 1.

Vi bjuder på det här huset. Så vill inte dela foton eller planer. Det är en vanlig tegel / träterrass. De angränsande husen verkar alla skilja sig lite i sin inredningsplan - så det här är en klar sak. Vi vill kopiera en av deras planer. Jag vill inte byta en bärande vägg.

Behöver jag bygglov? Jag tvivlar på det, eller hur?

Jag tror att det skulle behöva en träram med gipsskinn + dörr. Bauhaus etc för alla material.

Är det ett jobb jag kan göra själv? Jag är slags kapabel. Kan jag lagligt göra detta?

Finns det en guidekostnad per vertikel kvm? Eller något jag behöver veta innan jag antar att jag kan börja arbeta? Behöver du normalt klippa golvet eller kan det läggas ovanpå? Eller finns det ett forum om detta. (Det verkar kanske för grundläggande en uppgift att ha ett eget forum!).

Tack för tips.
 
BirgitS
Du behöver inte bygglov eller bygganmälan för att sätta upp en innervägg som inte är bärande.

Det är endast elinstallationer som det finns lagkrav på att ett elinstallationsföretag ska göra. Allt annat får du göra i princip.

Stålreglar kan möjligen vara enklare än träreglar.

Det går att fästa en regel mot golvet med dubbelhäftande tejp och då bör det gå att få upp väggen utan att göra åverkan på golvet.
 
tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.