Jag är ute efter ett maffigt matsalsbord men har inte riktigt hittat det jag vill ha på marknaden och undrar om ni har tips. Finns det något bord som uppfyller mina önskemål för en rimlig peng eller måste man låta tillverka ett och har ni i så fall några tips?

Önskemål:
Minimumbredd 100cm
Plats för minst 4 personer på varje sida
Möjlighet att förlänga vid kalas etc.
Tåligt
Gediget
Gärna massivt trä så man kan slipa av och olja/betsa in
 
Hemmakatten
Vi hittade inget matbord vi gillade utom danska dyra bord för +30'. Lösningen blev att låta rita och tillverka ett bord. I massiv valnöt, 100x200cm. Det tillverkades av det snickeri där vi köpte all fast inredning kök mm). Vi betalade år 2007 totalt 13', vilket jag misstänker var något rabatterat eftersom vi redan beställt så mycket av firman. Ring runt till några mindre snickerier och hör dig för om pris.
 
  • Gilla
Roobbbiinn
  • Laddar…
Vi letade runt som gnuer efter ett nytt matsalsbord och det slutade där det brukar sluta, på IKEA. Med ett Bjursta-bord två storlekar större än det vi redan hade. Anledningen? Dels var det det smartaste bordet som vi hittade eftersom det gick att skifta mellan 4 och 10 platser, och sen tyckte vi att det var nästan lika snyggt som ett massivt ekbord, och sen var det dessutom billigt, gick på 1700:- eller något sådant. Skulle vi behöva ett superlångbord så tar vi det nya bordet och ställer upp bredvid det gamla och då borde vi kunna klämma in 16 pers.

Tyvärr tror jag inte att det klarar kraven på bredd. Och så är det ekfaner (dvs knappast det TS söker). Men designen är smart och värd att inspireras av.
 
Tack för alla fina tips! Det blir nog att försöka få fram ett snickeri som kan göra ett bort till lämpligt pris. Lövsjö hade mycket fint men jag tror att det kan vara lite för rustiki för vad vi är ute efter men det kan helt klart användas som inspiration. Tack!

Någon som känner till en snickare som är bra och kan rekommenderas? Stockholmsområdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.