Y
Jag hade tänkt något liknande bilden... Men blir lite tveksam på mått och om man ska ha lite distanser eller andra lösningar.

* Bänk med ben och skiva = 90cm
* Överskåp = 92cm (men osäker om det är med eller utan dekorlisten)
* Takhöjd = 240 (cirka, ska ha upp nytt innertak så vem vet...)

= blir 58cm mellan över och underskåp
= blir 148cm mellan golv och underkant utav överskåpet.

Men jag funderar på
1. Inte sätta överskåpen helt upp, så jag kan ha någon utstickande dekorbräda med spottar.
1b. Jag vill inte ha öppen yta över överskåpet där fett och sliskslask fastnar...

2. Är det förlitet avstånd mellan över och underskåp?

3. Några standardmått och sånt man ska tänka på, eller annat man ska tänka på rent allmänt? Jag har ju bara ritat hejvilt i ikeas ritprogram änsålänge.





image-BEDF_4BB9FAF2.jpg
obs, detta är inte slutskissen, men tog första bästa för illustrera
 
92 är själva stommens höjd, alltså exklusive dekorlisten.

Är 58 för litet avstånd mellan bänkskiva och väggskåp?
Det finns väl någon gammal standard som säger minst 50 cm. Många tycker dock att det är för litet och visst ser det luftigare ut om man har, säg, 60. Ska du ha dekorlist får du ju dra av dess höjd också, så då är du nere på, vad, 53?
Men 53 funkar trots allt.

En annan sak är att om du sätter 92-skåp ända upp mot taket, så kommer den översta hyllan väldigt högt upp. Jag satte mina c:a 145 cm över golvet för att min fru (1,67 m.ö.h.) skulle kunna nå och byggde en anslutning de sista cm:arna mot taket.

En sista tanke om du funderar på att sätta väggskåpen dikt mot taket...då vill det till att du får till ditt nya innertak riktigt plant, för annars kan det se rätt yxigt ut för att inte tala om att luckorna kanske skrapar i taket när du öppnar dem. Och det är inte alltid så lätt att få tak plana, i synnerhet om det gamla buktar och hänger litet här och var (vilket tak ofta gör).
 
Y
Ska montera upp 13mm vägg-gipsskivor som innertak för få skarvfritt i slutändan... förhoppningsvis rakt...

Men ja, jag klurade ju på att ha en form av distans-skiva mellan tak och överskåpen.. att jag valde de höga skåpen var mer för att utnyttja höjderna till något vettigt, istället för bara sätta en dekorlist över skåpen, för jag vill inte ha öppna ytor däremellan som samlar fett och damm... sen att man får stå på tå för nå högsta hyllplanen får man leva med :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.