Tjäna.
Något tips på vilken färg man ska ha till en fönsterkarm invändigt i vardagsrummet? Blank, matt eller vad brukar det vara standard på karmar?

Det är fast karm med fönsterkasetter i skulle det gå att rolla den om man maskar själva glaset? Har för mig att det finns små rollers i något material som blir fin yta av.
 
putte22 putte22 skrev:
Tjäna.
Något tips på vilken färg man ska ha till en fönsterkarm invändigt i vardagsrummet? Blank, matt eller vad brukar det vara standard på karmar?

Det är fast karm med fönsterkasetter i skulle det gå att rolla den om man maskar själva glaset? Har för mig att det finns små rollers i något material som blir fin yta av.
Om det är en vanlig fönsterkarmen i trä så funkar vanlig snickerifärg. Roller går bra, men pensel behövs också
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Om det är en vanlig fönsterkarmen i trä så funkar vanlig snickerifärg. Roller går bra, men pensel behövs också
Japp vanlig i trä. Ska man ha vattenburen eller lösningsmedels varianten.. Med tanke på lättast att måla som amatör.
 
Tips är också betsa o lacka. Om inte är målat sen tidigare.
Blir snyggare tycker jag.
 
putte22 putte22 skrev:
Japp vanlig i trä. Ska man ha vattenburen eller lösningsmedels varianten.. Med tanke på lättast att måla som amatör.
De flesta färgerna är vattenburna nu. Luktar i stort sett inget. Glans 40 är normal glanstal
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Jag gillar personligen Jotuns Lady. Den flyter ut bra. Jobba ganska snabbt med färgen och var inte där och peta i efterhand.
 
T Tompafix skrev:
Jag gillar personligen Jotuns Lady. Den flyter ut bra. Jobba ganska snabbt med färgen och var inte där och peta i efterhand.
ok (y) ska kolla upp Lady. Det är det jag är orolig för att man inte får den att flyta ut utan att det blir massa penseldrag så det ser ut som man har gått på med en rasp efteråt:crysmile:. Inte som vanligt då man ska ”bara” dutta till det sista.
 
Ja den är lite mer tillåtande den lösningsbaserade. Men lång torktid och doft.
Köp en bra pensel som kan hålla mkt färg, typ anza, även deras roller är bra. Du får övningsköra på en gammal list eller så :rofl:
Sedan ser första strykningen ganska tråkig ut. Färgen flyter ut bättre vid andra strykningen.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
H
putte22 putte22 skrev:
ok (y) ska kolla upp Lady. Det är det jag är orolig för att man inte får den att flyta ut utan att det blir massa penseldrag så det ser ut som man har gått på med en rasp efteråt:crysmile:. Inte som vanligt då man ska ”bara” dutta till det sista.
Rolla med en fin roller för lackfärg. Jag föredrar halvblank/halvmatt färg. Låt torka över natten så är du säker om det är första gången som du rollar.
 
H HEM2121 skrev:
Rolla med en fin roller för lackfärg. Jag föredrar halvblank/halvmatt färg. Låt torka över natten så är du säker om det är första gången som du rollar.
rolla sväng två dagen efter? Halvmatt kanske inte är fel att ha!!
 
H
putte22 putte22 skrev:
rolla sväng två dagen efter? Halvmatt kanske inte är fel att ha!!
Ja, första dagen en rollning, dag 2 andra rollningen, då ser du också hur mycket brädan har sugit in av färgen, det är heller ingen risk att du rollar på otorkad färg, möjligen behöver du rolla dag 3 en extra gång också. Beror på hur mycket färg brädan suger. Vräk inte på färg, bättre att rolla fler gånger. Första gången man målar är värst, sen kan du det. Köp en bra färg, kostar lite mer men det är det värt. Billig färg är oftast odrygare och du får målarna flera lager för den täcker inte lika bra som en dyrare färg. Fråga i en färgbutik. Bauhaus brukar ha ett bra sortiment och till bättre pris än i en ren färgbutik.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
H
putte22 putte22 skrev:
rolla sväng två dagen efter? Halvmatt kanske inte är fel att ha!!
Låt rollerna ha mycket färg på sig och lägg in den i en plastpåse som sluter runt rollen så att det inte kommer in någon luft. Så slipper du göra rent rollen mellan strykningarna.
 
H HEM2121 skrev:
Låt rollerna ha mycket färg på sig och lägg in den i en plastpåse som sluter runt rollen så att det inte kommer in någon luft. Så slipper du göra rent rollen mellan strykningarna.
Topp. bra tips(y)
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Är karmen målad sedan tidigare?
 
T Tompafix skrev:
Är karmen målad sedan tidigare?
Ja men nerslipad. Så det är både trärent och vit färg kvar. Då den målaren innan hade fått såna enorma rinningar och penseldrag så fick jag gå på ganska hårt med slipmaskin. Men nu är den sammetslen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.