Hej. Vi har en ganska stor äldre stödmur vid vårt hus som behöver fixas. Har någon tips på hur man snyggar till den enklast? Bygga en gjutform känns inte helt lätt?
 
  • Äldre stödmur av betong med slitage, dekorerad med blomkrukor, intill en trädgård med växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min omedelbara tanke är ”riv skiten, bygg nytt”. Hela muren är ju spräckt i längsled. Det innebär att den ursprungliga muren kommer att röra sig lite över sprickan. Om du då ska bygga en gjutform och gjuta på mer betong, så måste du få plats även med armering, annars får du snart samma problem igen.

Det framgår inte riktigt av bilden vad muren ska stödja, eller hur där ser ut i övrigt, vilket är nödvändigt att veta för att ge tips om vad du kan ha där istället. Men förutom hållfastheten är det mest en smaksak, du kan bygga upp nästan vadsomhelst så länge det inte rasar eller ruttnar. Trädgårdsmur, plank, torvblock, markarmerad slänt...
 
  • Gilla
Mattias00
  • Laddar…
Jag tror inte det är en spricka på längden utan skarven mellan två gjutningar.

Att gjuta ny stödmur är ett mycket omfattande arbete som jag skulle slippa om det var fysiskt möjligt. Jag hade knackat loss lös betong i skadan, borrat in hål åt sidorna och satt upp en gjutform. I hålen in med armeringsjärn efter ankarmassa. Därefter primer på sidorna, och på med ny betong.
 
  • Gilla
Mattias00
  • Laddar…
harry73
Jag gillar muren som den är, men jag gillar gamla saker som berättar en historia.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag gillar muren som den är, men jag gillar gamla saker som berättar en historia.
DET är också sant.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Min omedelbara tanke är ”riv skiten, bygg nytt”. Hela muren är ju spräckt i längsled. Det innebär att den ursprungliga muren kommer att röra sig lite över sprickan. Om du då ska bygga en gjutform och gjuta på mer betong, så måste du få plats även med armering, annars får du snart samma problem igen.

Det framgår inte riktigt av bilden vad muren ska stödja, eller hur där ser ut i övrigt, vilket är nödvändigt att veta för att ge tips om vad du kan ha där istället. Men förutom hållfastheten är det mest en smaksak, du kan bygga upp nästan vadsomhelst så länge det inte rasar eller ruttnar. Trädgårdsmur, plank, torvblock, markarmerad slänt...
Muren går runt två av husets sidor och håller upp omgivande mark som ligger högre. Sprickor etc ger att vi kommer behöva en ny vid något tillfälle men just nu ligger det lite.. längre fram i tiden eftersom det är ett så stort jobb.
 
T term skrev:
Jag tror inte det är en spricka på längden utan skarven mellan två gjutningar.

Att gjuta ny stödmur är ett mycket omfattande arbete som jag skulle slippa om det var fysiskt möjligt. Jag hade knackat loss lös betong i skadan, borrat in hål åt sidorna och satt upp en gjutform. I hålen in med armeringsjärn efter ankarmassa. Därefter primer på sidorna, och på med ny betong.
Tack för tips. Finns det ett smart sätt att bygga formen så den blir stabil? Har svårt att se hur jag kan fixera den
 
M Mattias00 skrev:
Tack för tips. Finns det ett smart sätt att bygga formen så den blir stabil? Har svårt att se hur jag kan fixera den
Borra ett par hål ett par dm in från kanten, skruva fast en skiva formplyfa med betongplugg.
 
  • Gilla
Mattias00
  • Laddar…
Fadai
Eller fäst sidorna m tvingar.
 
  • Gilla
Mattias00
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.