Hej Allihopa,

Antar att min kommande fråga är lite ovanlig i sammanhanget.

Det är så att jag driver ett solarium med "omoderna" sängar.
Måste nu tvungen byta ut alla pga myndigheternas ny regler ang elsäkerhet osv.
Med med moderna sängar kommer problemen, mer än dubbelt så hög effekt och nuförtiden måste dessa kopplas in i ventilation för att förhindra överhettning.

Det fanns draget idag, men min kontaktperson hos agenturen påstår att det är för klent.
Jag har inte exakt mått just nu men det ser ut att vara 100mm diameter.

Skulle vara intressant att få höra några tankar ang detta från er med mer erfarenhet. Jag har noll koll på ventilation. Följande funderingar har jag:

*Hur pass mycket värme/luft kan man transportera ut ur ett 100mm spirorör med en enkel kanalfläkt från Östberg (ca 3 meter rakt rör, 1 böj sen ut genom skyltfönster) ? Har för mig jag läste något om att ett av solarierna jag tittat på behövde bli av med 1200m3 luft (om det låter rimligt).

*Om det är större diameter från mitt solarium, skulle jag då kunna ansluta en övergång tex från ca 250 till 100, eller finns det några faktorer som kan krångla?

*Eller måste jag helt enkelt dra om hela rörbiten och göra hålet i skyltfönstret större, i med ny fläkt för den dimensionen osv.

Meningen är som sagt att evakuera varmluften från överdel och underdel i solariet, via utgångarna på baksidan av solariet, som kopplas in i frånluftsventilation.

Ytterst tacksam för en spontan reaktion, all typ av hjälp och tips är välkommet.
Även om jag antagligen har missat en del viktiga faktorer pga min bristande kunskap inom området.

Mvh Joakim
 
Hur många kw är ett solarium på? 10kw, 5kw? Eller hur mycket värme i kw alstrar de?
 
Inte för att jag egentligen har någon aning, men 10kw!!? Ska du grilla en dinosaurie? Skulle gissa att det ligger runt 1500W.
 
vectrex skrev:
Inte för att jag egentligen har någon aning, men 10kw!!? Ska du grilla en dinosaurie? Skulle gissa att det ligger runt 1500W.
Gissa kan du göra, men då innebär det också att du helt plötsligt är ute och cyklar :)

Dagens solarium drar från 8500w upp till 14 000w. (vill minnas att jag sett modeller på över 14k också)
Räkna tex på ca 40-50 rör kring 160-180w + 4 ansiktskanoner á 500w styck.
Addera sedan surroundsystem, dekorbelysning, klimatanläggning, anläggning för "vattendimma, röststyrningar + evakueringsfläkt för varmluft osv.

Jag har två väldigt gamla solarier nu och dom ligger på ca 5 500w, då snackar vi 10-20 år gamla.
Men där har nog legat en och annan dinosaurie (iaf snarlikt) och solat. Om man nu får kalla sina kunder för det :p


Iaf så kan jag uppdatera mig lite nu. Fick offert på en säng idag, där det stor diameter 300 på ventilation och 2300m3/h (mycket/lite?). ca 40 grader varm luft om jag förstod det rätt.
Skulle eventuellt få lite konsultation via en kontakts kontakt. Men uppskattar all hjälp jag kan få!
 
Oj, så pass. Då får jag ursäkta att jag hade så fel!

Vad jag däremot vet med säkerhet är att du inte kan trycka ut 2500m3/h genom ett 100-rör. Det är bara att glömma. Med en "normal" fläkt kan du kanske i bästa fall komma upp i 300-500m3/h genom ett 100-rör, men då är det rejäl fart på luften!
 
Behöver du absolut inte ursäkta dig för! Det är inget som direkt hör till allmänbildningen! Jag hade själv aldrig kunnat tänka mig att 25 ampere skulle kunna bli otillräckligt för två solarium :p

Okej vad tråkigt, hade hoppats att jag hade kunnat gå ner i dimension någonstans längs vägen till det befintliga.
Det blir då helt enkelt till att byta ut dessa till 300 hela vägen, göra större hål i skyltfönstret osv. Men det handlar om 2 gipsväggar bara & ca 3 meter så inget jätteproblem. Bör man väl klara av själv, har elutbildning så fläkt osv är inga problem. Ström finns framdraget.

Om det blir svårt med så stort hål i skyltfönstret, skulle det fungera att ändra dimension precis vid utloppet ? Eller blir det någon form av "stopp" där då. Tänkte mig kanske 200-250 eller så.

Uppskattar din feedback, bra med lite mer kött på benen!
 
Japp, skall du ventilera ut 2500m3/h så är det 300 som gäller.

Ett exempel, vid konstruktionen av ett frånluftssystem för en villa så brukar man (av ljudskäl) eftersträva att lufthastigheten inne i ventilationsrören inte överstiger 3m/s, åtminstone närmast donen. Håller man sig under detta så kommer ljudet som alstras av luften som rör sig vara försumbart.

Med 2500m3/h genom ett 300mm rör så kommer lufthastigheten vara ca 9,8m/s. Detta fungerar men visst kommer det låta lite, troligtvis gör detta inte så mycket i en solarieanläggning.

Hade du kört med ett 100-rör så hade lufthastigheten behövt vara drygt 88m/s för att kunna trycka igenom 2500m3 per timme. Nästan 3-dubbel orkanstyrka alltså. :)

Med ett 200-rör i änden så blir det såklart lite tryckfall och hastigheten ökar här (22m/s). Det är möjligt att det fungerar men det beror på fläkten.
 
De solarier jag kommit i kontakt med har haft 300 mm anslutning och egen fläkt. Är denna kanal inte alltför lång så behövs ingen hjälpfläkt. Blåser du ut all luft ut i det fria kommer troligen ett problem med ersättningsluft till lokalen att uppkomma.Låter du en del av utblåset komma tillbaka till lokalen kan det fort bli olidligt varmt där. Vintertid är det säkert ingen större olägenhet men sommartid borde allt kunna evakueras. En lagom spjällreglering kan vara på sin plats.
 
2300m3/h tycker jag låter lite väl häftigt för ett solarie. Det är ju lite över 600l/s.
Jag brukar räkna kw x delta x antal grader du vill sänka. 14 x1,2 x 20 = 336l/s
Fast det blir ju fortfarande väldigt mycket luft...
 
Tjoa skrev:
2300m3/h tycker jag låter lite väl häftigt för ett solarie. Det är ju lite över 600l/s.
Jag brukar räkna kw x delta x antal grader du vill sänka. 14 x1,2 x 20 = 336l/s
Fast det blir ju fortfarande väldigt mycket luft...
Vad är delta i din uträkning?
 
Sorry, ser att jag skrev lite fel.
kw x 1,296 x grader du vill sänka. (Delta t)
Så 14 x 1,296 x 20 = 362l/s
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.