Under kommande semester med start kommande måndag ska jag slipa/grunda/måla tre tvåglasfönster samt en fransk balkongdörr. Samt även karmar tillhörande dessa. Dessa är från 1961. Oklart om/när de blivit ommålade tidigare eller vilken sorts färg de målats med. Ett av fönstren samt franska balkongdörren ska även kittas om. De akuta är att göra detta utvändigt. Hinns det med kanske vi även försöker ta mellan glasen och insidorna på fönstren.

Är det något jag bör beakta innan vi kör igång? Jag, som lekman, funderar tex på om träet kan vara behandlat med ngn sorts olja eller liknande. Gissar att det i så fall är avgörande för färgval, eller kanske snarare grundfärg? Tips på val av grund och färdigstrykningsfärg, gärna med ngn sorts motivering, vore guld. Men alla tips och råd tas naturligtvis emot med stor tacksamhet!
 
Alkyd, akrylat, oljefärg etc... Känns viktigt att få till det på ett bra sätt för att sedan fortsatt fönsterunderhåll/målning ska bli optimalt avseende produkter/kvalité samt ekonomi. Ingen som har input??
 
Krokben
Har precis renovetat klart mina tvåglasfönster från 57, och det jag gjorde var att skrapa bort färgen och ta bort kittet som satt löst, böt ut några nitar som höll rutorna på plats (dem kan rosta sönder om man har otur). Sedan målade jag på linolja, lät torka, fläskade på med oljebaserad grundfärg. Dag två kittade jag rutorna, maskerade sen pensla jag på med oljebaserad fönsterfärg. Tätningslister böt jag någon vecka senare (kan torka om det kommer färg på dem, så avvaktade lite för att se resultatet.)

Inge speciella tips, mer än att räkna med att det tar tre gånger så lång tid än du föreställt dig :p
 
Krokben Krokben skrev:
Har precis renovetat klart mina tvåglasfönster från 57, och det jag gjorde var att skrapa bort färgen och ta bort kittet som satt löst, böt ut några nitar som höll rutorna på plats (dem kan rosta sönder om man har otur). Sedan målade jag på linolja, lät torka, fläskade på med oljebaserad grundfärg. Dag två kittade jag rutorna, maskerade sen pensla jag på med oljebaserad fönsterfärg. Tätningslister böt jag någon vecka senare (kan torka om det kommer färg på dem, så avvaktade lite för att se resultatet.)

Inge speciella tips, mer än att räkna med att det tar tre gånger så lång tid än du föreställt dig :p
Jä! Vore mkt intressant att höra ditt resonemang kring val av färgtyp..!!
 
Krokben
N Nahojj skrev:
Jä! Vore mkt intressant att höra ditt resonemang kring val av färgtyp..!!
Något riktigt resonemang kan jag nog tyvärr inte ge dig då jag är långt ifrån en expert. Pratade med en bekant som jobbat som målare i säkert 30 år och han sade åt mig att välja den typen av färg för att det skulle fungera bäst. Om det ÄR bäst låter jag vara osagt men rutorna jag gjorde för 3 år sen ser lika fräscha ut som dagen jag målade dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.