Hej,

Jag letar efter en WC-stol som har avloppet placerat mer i centrum av stolen, de flesta modeller har avloppet helt eller nästan helt i bakkant.

Anledningen är att avloppet i golvet i vårt nya badrum placerats längre från bakväggen än tidigare och badrummet är litet vilket gör att varenda centimeter är viktig. Det blir ca 15 cm mellan bakkant toastol och vägg nu, stolen skulle kunna backas minst 5 cm utan att ta i rörkopplingarna.

Ifös lilla universal-stol faller bort, har inget bakstycke och rörböjen syns.
Max utnyttjande av stos ska användas för att omplacera stolen max i sidled.
Återstår att hitta en stol med avlopp mer mot mitten.
Stolen får heller inte bygga för mycket frammåt, den vi fått installerad är 65 cm, får inte vara större helst mindre.

Någon som möjligen har något tips på tillverkare som har detta?
 
Vore det inte bättre, att placera avlopssröret så att det passar en standardstol?
 
jag har en ny stol som har avloppet som du beskriver...
det blev vi varse när vi skulle montera den på ett rör som kom upp "som vanligt"

den är köpt i polen, kan kolla upp märket, ev. skulle jag kunna sälja / byta den om du redan har köpt stol...
 
Immobil:
Då tänker jag såhär:
Kanske TS har haft polska arbetare, som har satt avloppet som dom brukar?
Bara en tanke... inget illa menat... Jag vet inte om polska standarden är annorlunda.. om dom har nån.
 
Krilleman
JOW skrev:
Immobil:
Då tänker jag såhär:
Kanske TS har haft polska arbetare, som har satt avloppet som dom brukar?
Bara en tanke... inget illa menat... Jag vet inte om polska standarden är annorlunda.. om dom har nån.
Konstigt nog har jag samma tankegångar... :x
 
Avloppet inte går att sätta annorlunda pga av stammens placering. Svenska normer säger det.

Min fråga gällde tips på toastol - avloppets placering är ett faktum. ;)
 
Krilleman
Har du redan lagt igen golvet? För det låter inte som ett bra alternativ att lämna WCanslutningen långt ut i golvet. Måste kunna gå att lösa på annat sätt! En bild skulle vara ledande... Men som sagt, det kanske är för sent?!

Normalt lämnar man ca 8 cm från vägg till kant avlopp (6cm är kravet) då kan man komma bakom med en trasa och torka av utan att det ser konstigt ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.