Vilken modell är prisvärd?

Tänkte köpa diskmaskin (45 cm), häll (inte induktion), ugn och kolfilterfläkt.

Ska va bra grejer men inget bling-bling o nonsens... jag menar pizzaprogram på ugnen och liknande.
 
Hemmakatten
Vi har följande ugn i rostfritt från Siemens HB 330550S. Enkel ugn utan en massa extra detaljer, men gedigen och snygg. En av deras 'enklaste' ugnar. Är mkt nöjd. Alla detaljer även handtag o knappar är i rostfritt stål. Ugnsvolymen är stor.

http://www.siemens-hushall.com/prod...&fib=HB330550S&parid=&prid=12021633_41_520610

Vi har även en Mikro-Kombiugn från Siemens, HB 86K570S, som vi är ännu mer nöjda med. Den kan användas som separat mikro, som separat ugn eller i kombination, tex mikro och grill. Ugnsvolymen är mindre, men funktionerna betydligt fler än den vanliga ugnen. Är kanon att ha två ugnar! Denna kombiugn är dock några tusenlappar dyrare än den vanliga ugnen.

http://www.siemens-hushall.com/prod...asp?id=122&fib=HB86K570S &parid=&prid=122221

Vet inte riktigt om du anser dessa två ugnar vara ´de Luxe' eller inte, men Siemens har väl inga riktigt billiga modeller?

Fläkt köpte vi en Bosch, den var lite billigare men exakt samma funktionern o prestanda som Siemens. Fläkten är dessutom inbyggd med snickerilist på utdraget så där finns ingen anledning att köpa Siemens. Kommer inte ihåg modell, men det var en dyrare variant med bra utsug. för oss är det viktigt eftersom vi har en öppen planlösning. Har man separat kök med dörr kan man nog klara sig med en inte fullt lika kraftfull fläkt.
 
Ugnen där lät ju bra o ni verkar nöjda med den.

Fläkt har jag inte funderat så mycket på, men vi har också öppet hemma. Nuvarande bulrrar mycket och suger lite...
 
Har också dessa två Siemensugnar och har inget negativt att säga om dem.
 
Jag har funderat på att köpa en kombinerad ugn och mikro. Finns det modeller där volymen är större än siemens 42L? Någon som har tips på andra märken, eller andra erfarenheter av dessa kombinerade ugn och mikro varianter?
 
Hemmakatten skrev:
Vi har följande ugn i rostfritt från Siemens HB 330550S. Enkel ugn utan en massa extra detaljer, men gedigen och snygg. En av deras 'enklaste' ugnar. Är mkt nöjd. Alla detaljer även handtag o knappar är i rostfritt stål. Ugnsvolymen är stor.

HB 330550S, rostfritt stål Inbyggnadsugn - Siemens Hushåll Sverige
Vi har samma ugn, dock inte monterad än så jag kan inte säga något om den. Har en annan fundering...

Vi ska bygga in denna i högskåp med micro ovanför. Ska detta ventileras med galler ovanför micron eller behövs inte det?
 
hish skrev:
Jag har funderat på att köpa en kombinerad ugn och mikro. Finns det modeller där volymen är större än siemens 42L? Någon som har tips på andra märken, eller andra erfarenheter av dessa kombinerade ugn och mikro varianter?
Även Bauknecht/Whirlpool har kombinerad ugn och micro, men de har profilerat sin mer som micro med varmluftsugn (fokus på micron alltså). Whirlpools micros urtvecklas väl fortfarande i Norrköping och brukar vara riktigt bra. Har dock ingen erfarenhet av deras kombinerade modell.

Även Husqvarna/Electrolux har kombimodeller, men de är lite mindre/lägre än Siemens och Whirlpools (på gott och ont).

För egen del lutar det lite mot Siemens....tror jag...
 
hish skrev:
Jag har funderat på att köpa en kombinerad ugn och mikro. Finns det modeller där volymen är större än siemens 42L? Någon som har tips på andra märken, eller andra erfarenheter av dessa kombinerade ugn och mikro varianter?
Siemens har en fullstor ugn med inbyggd micro (HB880570). Kostar som två ugnar (dryga 20') men om man har ont om plats så kanske det kan vara något!
 
Tittar själv på Siemens kombiugn 86K570S och en lämplig vanlig ugn. Sedan jag nämnde möjligheten att baka i två ugnar parallellt har frugan diskvalificerat en vanlig inbyggnadsmicro som alternativ...

Främst till Hemmakatten och para:

Varför blev det just den lite enklare 330550? Var det för att de avancerade funktionerna ändå fanns i kombiugnen? Behövs de egentligen...

Vi använder främst micron till att tina och värma mat, nästan aldrig till att laga mat från scratch så att säga. Är micron i er kombi bra på dessa enkla saker, dvs värmer den jämnt? (har väl ingen roterande platta)

Blir det så att ni oftast använder kombiugnen?
 
Bumpelibumpbump!

(man får tydligen inte skriva för korta inlägg i nya forumet...) :D
 
Hemmakatten
Vi tycker att ugnen 330550 egentligen inte alls är så enkel. ;) Den har över- o undervärme, varmluft, varmluft i kombination med undervärme, bara undervärme, liten (svagare) grill, stor grill, varmluft i kombination med stor grill, upptining, snabbvärmning, försenad start, timer, barnlås mm. Dvs. mer än nog av funktioner. Det är fortfarande så att jag får ta fram manualen ibland, intensivvärme är jag inte helt säker på vad det är ;). Vi kände att vi inte behöver fler funktioner. Dessutom har den en stor ugnsvolym vilket behövs till stora kalkonen eller julskinkan.

Kombiugnen har som sagt fler elektroniska funktioner. Bl.a. kan man bläddra igenom en meny när man skall tina mat, välja det man vill tina, tex köttfärs eller matbröd, ställa in vikten (tex 1200gr köttfärs eller 400 gram bröd), trycka på startknappen och sedan piper den när det är färdigt. Den piper tom drygt halvvägs och det står på displayen att man skall vända på köttfärsen. Detta är iofs lite kul o smart men inte helt nödvändigt precis. Den har alla funktionersom ugnen har - och några till!

Som mikro fungerar den utmärkt, precis som vilken vanlig mikro som helst. Men precis som du måste med en 'vanlig' micro måste du även här om du har STORA karotter med tex köttgryta ta ut o röra en gång för att det skall bli jämnt varmt. Du kan välja effektlägen från 90W upp till 900W. Nej, den har ingen roterande platta utan som ut som en ugn inuti med emalj eller "easy clean" som tillval.

Vad som är fiffigt och kanonbra är att du kan använda mikron i kombination med tex varmluft och grill. Det innebär att du kan grilla en kyckling mycket snabbare.

Vilken ugn jag använder beror lite på. När det är lång bakningstid brukar jag använda den stora ugnen, så att mikron är ledig om jag vill värma på kaffet tex. I går fick vi gäster med kort varsel, en banankaka i stora ugnen och små mandelkakor i lilla ugnen. Precis färdigt när gästerna kom. :)
 
Stort tack för info Hemmakatten! Bidrar mycket till vårt beslutsunderlag.

Med "lite enklare" menade jag att 330... är lite enklare än ugnarna med EPS och EPS plusfunktion, t ex HB580560. Den är dock sannerligen långt mer avancerad än vad vi har idag...

Det som varit mitt dilemma har mest varit om micron räcker för de vanliga "jobben", t ex tina bröd och värma upp mat. Det är ju det vi använder dagens micro till 95%. Bla dina inlägg har bekräftat detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.