När vi flyttade in i huset så fanns det en hydroforpump/vattenpump som var kopplad till en slang som gick ner i en bäck på baksidan av tomten, denna pump fick vi aldrig att fungera riktigt bra då den hade en hel del år på nacken så vi slängde den. Nu börjar det bli dags att införskaffa en ny och behöver lite hjälp med vilken pump som fungerar bäst för oss.

Slangen ska även den bytas så dimensionen där tar jag gärna tips på också.

Avståndet ner till bäcken är 40-50meter ungefär, kan vara kortare än så men räknar på den sträckan för att vara säker. Höjdskillnaden är max 2-2.5meter nedifrån bäcken och upp till huset.

Jag vill kunna koppla bevattning till denna pump och ändå ha bra tryck i slangen, gärna så att jag kan koppla 2-4 vattenspridare på en gång om det är möjligt med fullt tryck t ex.

Så vad bör jag satsa på för pump och vilken dimension på pemslang ska jag gräva ned?

Ge gärna fullständiga namn eller länkar till just den produkten ni ger förslag på, och gärna en anledning till varför istället för bara "den här är bäst", gärna då en liten förklaring till varför den är bäst om det är möjligt.

Priset får väl bli det som behövs, men betalar ju hellre lite mindre om det finns likvärdiga pumpar i lägre prisklassen än lyx/premiumklass som är lika bra.

Finns det någon pump som är snudd på självgående även om vattnet "tar slut" i den? I den gamla pumpen fick man fylla på vatten direkt i pumpen och slangen innan jag kunde starta för att suga ur luft, detta var galet omständigt då jag fick göra det varje gång den korta tid pumpen fungerade. Vill gärna ha en pump som jag bara slår på och att den fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.