Hej.
Har tänkt köpa en videokamera, men konstaterar att det finns en hel del att välja på.
Vad ska man ha för form av minne i kameran?
Vad bör den ha för funktioner?
Jag har tänkt att använda kameran inom familjen och kunna göra enklare redigeringar i datorn samt bränna ner inspelningarna på DVD.
Jag tar tacksamt emot alla tips :)
 
Jag köpte en Sony HDR CX6 (tror jag den heter) för något år sedan. Var lite tveksam till minneskort först men inget jag ångrar idag. Liten, tyst och smidig och framför allt stöttålig. Skulle inte tveka att köpa en igen med minneskort. Vem vill ha alla sina inspelningar på en hårddisk i kameran när den blir snodd! ;)
 
Ta en funderare på hur mycket du kommer att redigera.
Valde själv en mini-DVD variant.
Inte lika flexibelt men med tanke på att tiden att redigera inte finns är det smidigt att få en färdig DVD som direkt går att stoppa in i DVD-spelaren.
Andra finesser som jag uppskattar är att ha en inbyggd lampa vid dåligt ljus, smidigt format (lätt att ta med) och att även kunna ta stillbilder (som i mitt fall hamnar på minneskort).
Varianten jag har är en Canon DC20, har haft den ett par år och är fortfarande nöjd med den.
Den har åkt i marken ett par ggr också men funkar lika bra för det.
Finns säkert varianter med fler finesser än DC20 på marknaden idag.

Det är väldans kul att plocka fram ett par år gamla filmer så rekommenderar helt klart att skaffa en videokamera.
 
Skulle jag lägga så mycket pengar så skulle jag se till att den klarar minst 720p, och sparar filerna på ett sått som gör att man direkt kan se filerna via någon mediaspelare. Såg precis nu att Panasonic HDC-SD9 har gått ner till 5000. Kolla tex prisjakt för omdömen om alla kameror som nämns här.

En nackdel med hd-kameror är väl att du kan behöva en hyfsad dator med hyfsad grafik för att kunna redigera.
 
Tack för svaren.
Det är inte lätt att välja, skulle bara finnas en modell :D
Fyll gärna på med fler tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.