Bygger nytt hus och höll på att glömma vp röret med koaxkablen som ska gå från lexcomhome centralen upp till vinden. Men vart på huset ska man montera antennen parabolen...norr söder, på taket ,gavlen ?
 
T
Parabol: Alltid söderut, riktningsfältet är sydväst till sydost och alltid fri sikt, beroende på den satellit som du ska ta ner, typ 160-210* grader med kompassen (360 -skala).

TV-Antenn: Lite svårare, beror på hur nära sändaren är. Om det är runt 2 mil och däröver förordar jag på stolpe mot skorsten, närmare kan gavel/balkong gå bra, under c:a 10 km kan den gömmas på vinden om den är oinredd. Är sändaren nära kan också s.k "gitterantenn" sättas upp mot fasaden någonstans och målas i samma färg som huset för att döljas.

Kombi: TV-antenn + parabol kan dela samma kabel ner, och kan då också dela samma rör, typ gavel eller skorstens-montering.
 
Lyckades med 25 km och antennen inne på vinden :)

Annars rekommenderar jag ett bra antennfäste på gaveln och ett stadigt antennrör. Tycker det är bättre att montera här än på skorstenen. Kan ju vara en del aggresiva förbränningsgaser runt skorstenen.
 
T
Den viktiga detaljen med all antenn-montering är att signalen måste vara tillräkligt stark, så att det fungerar även under usla förhållanden ( läs regn/snöstorm) där radiovågerna då dämpas olika beroende på frekvens. Vindmontering går utmärkt förutsatt att det finns tillräkligt med signalreserv för det dåliga vädret. Många sätter upp en antennen under bra väder-får sin bild och är helnöjda, sen när det börjar regna/snöa börjar bilden få hicka och så även nerverna på tittaren, och vem vill rota med en antenn under skitväder ( om den då sitter utomhus).
 
Inte jag. Som har testat hur kul det är att göra ren parabol lnb i halv storm
 
TACKAR.
hur ska man göra nu med digital tv osv...
jag installerar lexcomhome och tänkte dra koaxen in i denna central från taket där jag ska ha min antenn och ev parabol, något jag ska tänka på, inte glömma nu innan man slår igen alla väggarna ?
 
Vi har också lexcom home. Har förberett ett Vp rör mot söder för ev framtida parabol. Och även dragit upp ett Vp rör på gaveln mot det håll där vår närmaste /bästa sändare ligger. (Kolla på gamla hus i området och grannar så ser du åt vilket håll deras antenner pekar ;)) Sen har vi satt upp antennen åt det hållet och köpt en tv med inbyggd digitalmottagare. Sen får vi lösa det med de andra tv-apparaterna senare. Än så länge klarar vi oss med en tv. Tänk på att de antenner som finns för digital-tv funkar även analogt men främst bara på tv2 och tv4. Tv1 (Bolibompa mm ;D) fungerar inte vidare bra med en sån antenn. men å andra sidan så släcks ju det analoga nätet strax ner så då är det ändå åt skogen.
 
jag hade aldrig satt Tv antennen över taket, fåglar sätter sig på den och bajsar på taket som fräts sönder.
Jag har precis monterat ned min från skorstenen och satt ett dubbelrör på utsidan av altanen, höjd över mark 4m.
Passa på att montera sändare till trådlös tele i masten. blir en jäkla räckvidd, nu kan man vara anträffbar på hem telen fem granntomter bort.
"undrar hur det blir vid en åsksmäll"?
 
skogstomten skrev:
Vi har också lexcom home. Har förberett ett Vp rör mot söder för ev framtida parabol. Och även dragit upp ett Vp rör på gaveln mot det håll där vår närmaste /bästa sändare ligger. (Kolla på gamla hus i området och grannar så ser du åt vilket håll deras antenner pekar ;)) Sen har vi satt upp antennen åt det hållet och köpt en tv med inbyggd digitalmottagare. Sen får vi lösa det med de andra tv-apparaterna senare. Än så länge klarar vi oss med en tv. Tänk på att de antenner som finns för digital-tv funkar även analogt men främst bara på tv2 och tv4. Tv1 (Bolibompa mm ;D) fungerar inte vidare bra med en sån antenn. men å andra sidan så släcks ju det analoga nätet strax ner så då är det ändå åt skogen.
Hur har du dragit inkommande telekabel
till lexcomehome ? Första jacket osv ?
 
ktm525 skrev:
jag hade aldrig satt Tv antennen över taket, fåglar sätter sig på den och bajsar på taket som fräts sönder.
Jag har precis monterat ned min från skorstenen och satt ett dubbelrör på utsidan av altanen, höjd över mark 4m.
Passa på att montera sändare till trådlös tele i masten. blir en jäkla räckvidd, nu kan man vara anträffbar på hem telen fem granntomter bort.
"undrar hur det blir vid en åsksmäll"?
Bra tips om sändaren,och tror inte en direkt åsksmäll chans skulle öka för just at du monterar en sändare i masten..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.