Hej!
Behöver hjälp med tips på vart/hur man planerar in hus och garage på en tomt som lutar.
Fakta tomt:
30m bred
50m lång
Lutar från höger till vänster, ca 1m höjdskillnad.
Berg i dag ca 16-18m in på tomten på höger sida.

Vi funderar på ett 1-planshus på 144m2 och ett garage 56m2.

Hur skulle du planera hus och garage?
Garaget högre än huset eller huset högre än garaget?

Tacksamt för all hjälp/tips!
 
Jag skulle absolut skippa tanken på enplanshus och välja ett soutteränghus med garaget på den del av tomten som har mest jord runt sig. Finns många fina modeller. Det byggdes ett nytt bostadsområde i Falun med sluttande tomter och de som har finast tomt idag är de enda som byggde soutteräng, övriga har antingen 100 trappsteg till ytterdörren och/eller en gigantisk mur mot gatan för att de fått fylla upp m så mkt massor. Värt att kolla!
 
Jäderberg skrev:
Jag skulle absolut skippa tanken på enplanshus och välja ett soutteränghus med garaget på den del av tomten som har mest jord runt sig. Finns många fina modeller. Det byggdes ett nytt bostadsområde i Falun med sluttande tomter och de som har finast tomt idag är de enda som byggde soutteräng, övriga har antingen 100 trappsteg till ytterdörren och/eller en gigantisk mur mot gatan för att de fått fylla upp m så mkt massor. Värt att kolla!
Tacksam för alla idéer. Tanken har slagit oss, men lutningen känns lite "liten" för att gå på sutteränghus.

Tar gärna emot namnet på området i Falun, så vi kan kolla in hur de har löst sluttande tomter av liknande art.
 
Slättaskogen. Ser att ni bor på dagsutflykts avstånd. Snyggt sutteränghus längst in på gatan Jakob Ingelssons väg. Byggt av Svenska Familjehus. Boka ett möte med dem om ni ändå åker till Falun. Vi byggde med dem o kan varmt rekommendera Leif Söderlund m fl.
 
Sutteränghus med 1m höjdskillnad över 30m??? Hur tänker du nu? På ett hus på 10m blir det ca 30cm, inte mycket till sutteränghus.

Hur man ska tänka med huset. Åk till tomten och provsitt. Vilket håll vill man titta åt, var kommer vägen, grannar med insyn, väderrstreck. Berg i dagen kan var jättesnyggt eller otroligt irriterande.

Om jag skulle placera garaget så handlar det lika mycket om lutningen utanför tomten, mest troligt hamnar det ovanför huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.