Avser få släta målningsbara väggar istället för en strukturtapet som suttit sen 80/90 talet. Det är ca. 100m2 golvyta totalt vars väggar skall fixas.

Det verkar efter en inledande test som att tapeten är relativt enkel (!) att ta ner och kvar har jag då något som verkar vara limrester.

Mina ringa kunskaper har kommit fram till två alternativ:

#A - Slipa ytan någorlunda jämn med sandpapper och sedan sätta en renoveringstapet.
#B - Spackla ytan jämn och sätta en renoveringstapet

Någon med tips på vad jag borde försöka med först eller andra tips?

Idag är där taklister som döljer skarv tak/vägg vilaksom jag gärna sluppit. Funderar på hur jag kan fylla ut skarven som varierar mellan 2 och 15mm. Kan man fylla ut detta med t.ex. fogskum och sätta renoveringstapet ovanpå detta längst upp?
 
L
Kommer inte ihåg ,men har för mig att strukturtapeter hade ett annat lim , hur många tapetlager är det , det är ett problem om det finns rester kvar , så kommer dom att synas rätt bra , prova med att slipa torrt så kanske limmet går bort , vid målning måste det var absolut slätt
 
  • Gilla
ArtonVolt
  • Laddar…

Bästa svaret

Slipa ytan någorlunda jämn, spackla, slipa, spackla igen. Måla. Hoppa över renoveringstapeten. Det är vad jag hade gjort.
 
  • Gilla
ArtonVolt och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset Liteavvarje och Valkyr, kanske får bli så i första rummet att man testar utan tapeten och sen utvärdera resultatet :)

Väggarna har nu visat sig vara masonit. Påverkar det era tips på något sätt eller det är bara att spackla och måla?
 
Kan inte komma med några specifika tips för masonit, då jag inte har haft med det att göra. Men blir det slätt och fast så går det fint att måla på. Jag har satt renoveringstapet en gång, och jag kommer aldrig göra om det. ;)
 
L
Att det är masonit har ingen betydelse , bara att det finns skarvar som fodrar lite mera remsor och spackel för att inte synas , vid målning framträder dessa markant , och kan ge sprickbildningar efter ett tag
Om du spacklar på tapeten kommer den kanske att bubbla när den blir blöt , och gå tillbaka när den blir torr , men vid dessa bubblor är den lös från underlaget , detsamma sker när du målar på tapeten , inte helt lätt att få till det , ta in mera info från tex , målargubbar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.