Hej, jag behöver era råd angående val av bil.
Jag har länge varit hobbysnickare/finsnickare och kör med släp nästan 1 dag i veckan för att frakta diverse saker.
Nu har jag startat företag som sakta men säkert kräver mer och mer frakter. tex virke och större saker som jag inte längre får in i bagaget.

I dagsläget kör jag en Audi a4 från 2012, vilket är en mycket fin bil, som jag sliter på alldeles för mycket.
kör ca 3500 mil om året privat samt att den blir förstörd av att agera skåpbil.
Problemet är att jag mina företag är inte min huvudsyssla. Jag är anställd konsult på ett större företag. Där har nästan alla finare bilar när man kommer ut till kunder, även om det inte är ofta. (Jag har inte tjänstebil).
Jag har inte råd att ha bägge bilarna/ jag vill inte ha 2 bilar. Tjejen ska börja studera i 3 år, och vi delar på bilen i dagsläget. Nu kommer hon inte behöva bil längre.
Vad hade ni gjort i mitt läge. Hade ni köpt en skåpbil som agerar privatbil. Hade ni köpt en finare pickup? Hade ni köpt en Kombi som man kan slita på?
Kul att höra folk tankar. Tack för svar.
 
Behöver du baksäte?
Hade skaffat en skåpbil av något slag..
(det går att få en sådan att inte skämmas på parkeringen åxå.. :cool:)
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Behöver du baksäte?
Hade skaffat en skåpbil av något slag..
(det går att få en sådan att inte skämmas på parkeringen åxå.. :cool:)
Nej jag behöver inte baksäte. Och jag gillar verkligen tanken med skåpbil. Hr du tips på något märke / modell? :)
 
Beror på budget och storlek, men vw transporter är väl en av dom vanliga
 
  • Gilla
alfredwenström
  • Laddar…
Haft firmabil sen slutet på 80 talet, både pickup och skåpbilar, utvecklingen har gått framåt kan vi säga.
Pickupen har klart sina begränsningar, flaket är trångt, med kåpa på för att skydda för väder o vind blir det ännu sämre, ska man köpa brädor få man ta med släpet iaf.
Skåpbilen har oxå en brist på den punkten, men en mellanstor har 3 meter i skåpet, så man kan köra 4,5 brädor med utstick genom bakdörren, behöver man längre använder man takräcket.

Har själv nu en Ford Transit Custom L2 -21 170hk automat, mycket trevlig för att vara en skåpbil, om än lite stuttig fjädring när den är olastad. Åkte 107 mil i sträck förra veckan och klev ur utan ryggskott.
Drar 0,8 trots att jag har ett ton prylar med mig (verktyg o reservdelar)
Nackdelen är skatten om man köper en ny, 21.500 per år !!!
På ämnet lasta långa grejer har Transiten 3 st lastbågar på taket som man enkelt fäller upp/ner, smart o praktiskt.
Så ja, den går att åka med till vardags, äldre skåpbilar jag haft skulle jag inte vilja göra det.
 
  • Gilla
alfredwenström
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Haft firmabil sen slutet på 80 talet, både pickup och skåpbilar, utvecklingen har gått framåt kan vi säga.
Pickupen har klart sina begränsningar, flaket är trångt, med kåpa på för att skydda för väder o vind blir det ännu sämre, ska man köpa brädor få man ta med släpet iaf.
Skåpbilen har oxå en brist på den punkten, men en mellanstor har 3 meter i skåpet, så man kan köra 4,5 brädor med utstick genom bakdörren, behöver man längre använder man takräcket.

Har själv nu en Ford Transit Custom L2 -21 170hk automat, mycket trevlig för att vara en skåpbil, om än lite stuttig fjädring när den är olastad. Åkte 107 mil i sträck förra veckan och klev ur utan ryggskott.
Drar 0,8 trots att jag har ett ton prylar med mig (verktyg o reservdelar)
Nackdelen är skatten om man köper en ny, 21.500 per år !!!
På ämnet lasta långa grejer har Transiten 3 st lastbågar på taket som man enkelt fäller upp/ner, smart o praktiskt.
Så ja, den går att åka med till vardags, äldre skåpbilar jag haft skulle jag inte vilja göra det.
Roligt att höra folks synpunkter. Gillar Ford Transit, det är rejäla bilar.
Återstår att tänka på saken. Gillar inte att höra 21500kr om året i skatt. Det är det inte värt.
Får se vart detta slutar. Kommer inte köpa ny bil innan nästa år ändå. Kan ju bli så att man köper en kombi och ett rejält släp. Funkar det också. Hade dock verkligen haft användning av skåpbil.
 
Lite att tänka på oxå när det gäller att besöka kunder, är att inte ha för häftig bil, lagom är nog bäst.
Vi hade en säljare som gillade häftiga prylar, han ville inte åka i en vanlig bil, så isf tjänstebil åkte han i en privat RAM pickis. Höjd, stora hjul, kromade bågar, 8 extraljus, V8 med ljudligt avgassystem, en bil som märktes.
På omvägar fick jag senare höra att en del kunder inte riktigt gillade det. Han var duktig och kunnig i sitt jobb, men de gillade helt enkelt inte när han vrålade in med sin bil.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lite att tänka på oxå när det gäller att besöka kunder, är att inte ha för häftig bil, lagom är nog bäst.
Vi hade en säljare som gillade häftiga prylar, han ville inte åka i en vanlig bil, så isf tjänstebil åkte han i en privat RAM pickis. Höjd, stora hjul, kromade bågar, 8 extraljus, V8 med ljudligt avgassystem, en bil som märktes.
På omvägar fick jag senare höra att en del kunder inte riktigt gillade det. Han var duktig och kunnig i sitt jobb, men de gillade helt enkelt inte när han vrålade in med sin bil.
Så kan det också gå. Det enda jag besöker är något byggmöte då och då, där har de flesta polestars eller likvärdigt när de kommer. Men det tåls att tänka på vilken bil man har.
 
Jag hadde behållit nuvarande bil och skaffat ett lämpligt släp, ev med kåpa. Att ha byggrelaterade privatsaker i släpet gör ju att du inte behöver slita något speciellt på personbilen annat än som dragare.
 
F fribygg skrev:
Jag hadde behållit nuvarande bil och skaffat ett lämpligt släp, ev med kåpa. Att ha byggrelaterade privatsaker i släpet gör ju att du inte behöver slita något speciellt på personbilen annat än som dragare.
Nuvarande bil kommer säljas oavsett. Valet hade varit att köpa en kombi i lägre prisklass isåfall och köpa ett släp som du säger.
Det är ju väldigt prisvärt alternativ.
 
Den höga skatten på skåpbilar är ju detsamma för vanliga bilar. dvs köper du en tre år gammal så är det den låga skatten oavsett vilken typ av bil du köper.
Tips, använd carinfo, står lite om varje bil med besiktningar, antal mil, ägare och även info om skatten på just den bil du letar efter.
Kan skilja många tusenlappar i skatt beroende på val av motor, manuell eller automat, bara en sån sak som större däck när bilen köptes ny kan göra att skatten är dyrare än en snik utrustad bil.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vad andra har för bilar har lika stor betydelse som exakt hur många fjärtar en viss ko i Kantalahti släppte under tredje kvartalet år 1912.

Det som räknas är vad du själv har för bilbehov.
Spontant tycker jag det låter som en hyggligt välskött och någorlunda anständig begagnad kombi med dragkrok.
Tillräckligt hel och fin för att sitta i med finkläder och tillräckligt driftssäker för att komma fram någotsånär i tid dit du är på väg men inte så ny och fin att du behöver harmas att lasta verktyg och material i bakluckan och inte finare än att du kan skydda förarsätet med ett enkelt överdrag innan du sätter dig i bilen iklädd skitig overall.
Om företaget växer och allt går bra satsar du på skåpbil i det skedet när du ser att den tjänar in sig.
 
H heimlaga skrev:
Vad andra har för bilar har lika stor betydelse som exakt hur många fjärtar en viss ko i Kantalahti släppte under tredje kvartalet år 1912.

Det som räknas är vad du själv har för bilbehov.
Spontant tycker jag det låter som en hyggligt välskött och någorlunda anständig begagnad kombi med dragkrok.
Tillräckligt hel och fin för att sitta i med finkläder och tillräckligt driftssäker för att komma fram någotsånär i tid dit du är på väg men inte så ny och fin att du behöver harmas att lasta verktyg och material i bakluckan och inte finare än att du kan skydda förarsätet med ett enkelt överdrag innan du sätter dig i bilen iklädd skitig overall.
Om företaget växer och allt går bra satsar du på skåpbil i det skedet när du ser att den tjänar in sig.
ja, så kan man ju tänka också..
Kul att höra era idéer. Alla har ju olika syn på situationer. Vad andra har för bilar är ju kul att höra, då kan man ju få tips. Vad som är smart eller inte.
 
A alfredwenström skrev:
ja, så kan man ju tänka också..
Kul att höra era idéer. Alla har ju olika syn på situationer. Vad andra har för bilar är ju kul att höra, då kan man ju få tips. Vad som är smart eller inte.
Jag har en bil som begränsar vad jag får dra, kärran lastar tonnet lagligt men det får inte bilen dra så jag får nöja mig med 700kg last.
 
F fribygg skrev:
Jag har en bil som begränsar vad jag får dra, kärran lastar tonnet lagligt men det får inte bilen dra så jag får nöja mig med 700kg last.
Och du själv har ju då rätt körkort för med bara B får du ju inte dra släpet ens om du bara lastar 700kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.