Hej Kunskapsbanken.
Jag håller på att bygga en snickarverkstad i Blekinge jag skall ha när jag pensionerar mig om något år. 35 m2, gjuten platta med 20cm isolering, väggar och tak 170mm. Behöver grundvärme för att verktyg och annat inte skall rosta och förstöras, samt att snabbt kunna öka värmen om jag vill stå där och snickra när det är kallt. Ej tillgång till fiber eller annat nät för att kunna styra utrustning. Tänkte mig en luftvärmepump som jag kan ha på 10 grader och sedan öka vid behov, är set rätt? Har också hört att det finns mini-ftx, men det vet jag inte vad det är. Tips på lämpligt värmesystem tas tacksamt emot.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Du har tänkt rätt, en typ Jula Luftvärmepump och sedan en 9kwfläkt för när du vill ha upp temperaturen lite snabbt eller ett par element. Skulle du lyxa till det så sätter du alla element på samma anslutning och jag har för mig att det finns enheter man sätter ett simkort i för att slå på och av en strömbrytare på distans.
 
  • Gilla
Tom140 och 1 till
  • Laddar…
I alla fall de billiga kinesiska värmepumparna har oftast lägsta temperaturinställning på 16 grader.
Vissa ska ha någon hemlig meny med 8 graders "frostfritt"-läge men det verkar vara lite si sådär med vilka modeller som har det och vilka inte.
 
  • Gilla
Tom140
  • Laddar…
Med en 4g wifi router och det billigaste mobila bredbandet du kan hitta (40-80kr/mån) och en lite bättre lvp med fjärrstyrning så kan du enkelt och relativt billigt höja/sänka tempen hemifrån.
 
  • Gilla
Tom140
  • Laddar…
I en snickarverkstad brukar det kunna damma ordentligt och det räknas som brandfarlig miljö. Det ställer särskilda krav på t.ex. uppvärmningssystem och el-installation. Något att tänka på. En luftvärmepump kan snabbt få filtren igensatta och innerdelen har bara vanlig skyddsklass för innebruk.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Krokben
Frostvakter och en byggfläkt vid behov? Frostfritt + snabb värme när du väl är där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.