Ska snart bygga hus och är sugen på vägghängd toa. Bra förslag? Något man ska tänka på?

Med vänlig hälsning, Fredrik
 
Första som slog mig när du ställer frågan var att man måste isolera för att slippa spolljudet och att inte själva "holken" har för många skrymslen som kan samla damm.
 
Liten tanke jag fick med min Ifö med sign art är att jag har den"höga" modellen och den skickar ut vattnet med sån kraft att det skvätter upp på ringen. Visserligen bara vatten men det vet väl inte nästa besökare.
 
Har haft mkt problem med min vägghängda toa, semistopp, stopp m m. Till slut avloppsläckage i "lådan". Visade sig att rörpularen hade satt en parallellkoppling med förminskning från från 12 till 7 cm diameter precis efter kröken från vågrätt till lodrätt rör. Dessutom satt nippeln/muffen ovan förminskningen lös så hälften av skiten hamnade i lådan.
Så tänk och koppla rätt!
F ö har K-Rauta bra prispå Grohe's vägghängda just nu.
 
Se till att det finns ordentligt att skruva i för fixturens infästningspunkter samt följer monteringsanvisningen.Fixturen skruvas i vägg uppe och nere. Själv föredrar jag att klinkers är lagd innan man slöjdar dit fixturen, slippa få en invallning inuti utan klinkers som försenar ev läckage. Gärna ett lock som är lätt silikonat som kan lossas för inspektion av inbyggnaden. Sign art är en snygg potta men har en lurig infästningsteknik som man kan bli små tokig på men det är min personliga åsikt.

mvh
 
Jag skulle tittat på en fixtur från Geberit, de är betraktade som toppklass när det gäller vägghängt. Sen kanske en wc skål från IFÖ eller Gustavsberg, beroende på tycke och bak...
kolla vidare här: http://www.geberit.se/sv_se/index.html
 
brajt skrev:
Liten tanke jag fick med min Ifö med sign art är att jag har den"höga" modellen och den skickar ut vattnet med sån kraft att det skvätter upp på ringen. Visserligen bara vatten men det vet väl inte nästa besökare.
Vi hade exakt samma problem med vår toa från ido. Men när jag klagade så fick jag en ny stol. De påstod att det var ett gjutfel.
 
Ni som har problem med att vattnet spolar ut på sitsen. Har rörmontören installerat vattendelaren som sätts i skålen? Många slänger den... Det är en vit detalj i plast som sätt innanför spolröret i skålen, det gör att vattnet går "runt" i skålens överkant.

Som rörmontör rekommenderar jag inget annat än Ifö och Gerberit. Glöm aldrig, att produkterna måste gå att serva, reparera och man måste kunna få ta på reservdelar.
 
Det vet jag inte om han gjorde. Hur kan man se det?
 
eriobe>> Du får lossa pottan och kika in i spolröret och se om det ligger en "vattendelare" som Dr L kallar det. Ser ut som ett kort t-rör som skall ge lika vatten åt båda hållen. Har själv missat denna pryl, när man är klar så kikar man i kartongen så ligger den kvar i botten, bara lossa och göra om.

mvh
 
  • Gilla
eriobe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.