Tjenare på er amatörer och proffs!

Tänkte nu i stugan på att göra en liten toa/badrumsdel med bl.a förbränningstoalett och någon duschkabin. *Denna mindre 30kvm stugan är från 1950 och består (ytterväggar) endast av träreglar med utanpå liggande träpanel tidigare målad med rödfärg nu nedslipad av olika skäl och nu istället grundad med modern (skitdyr) oljefärg från flugger.

Insidan på stugan är endast täckt med tretexskivor (alltså ingen isolering mellan reglarna idag)som jag förvisso gillar pga den goa varma ombonade känslan, men skall passa på att lägga lite isolering nu när jag ändå får göra lite kortlingar och sätta OSB. Träreglarna ni ser på bild är 70mm och det är vad jag har att spela på mellan reglarna.

Och nu har jag en massa frågor då det är en lite speciell situation jag inte har kunnat finna svar här på forumet trots idog läsning.
Tanken är väl vindpapp - isolering - ångspärr - OSB - plastmatta.

Har noterat i andra trådar att det verkar vara absolut nödvändigt med en 2cm luftspalt mellan panelen och vindpappen? Hur löser man det i denna situation? Skall jag försöka sätta trädistanser på insidan av panelen och sen häfta på vindpappen? Tyvärr så minskar ju då isoleringstjockleken och jag kan ju då inte få plats med 70mm vilket kunde vara trevligt utan jag får ju gå ner till en 45-50. Men skillnaden kanske inte blir så jättestor mellan 45-50 och 70mm isolering ändå?
Kan tillägga att kondensen på insidan av panelen kommer rinna ner och lägga sig på syllen som i sin tur står på gammal stentorpargrund. Förvisso ingen skillnad mot hur det tidigare varit.

Hur hade ni gjort? Finns det smartare lösningar än så här? Behövs luftspalten?
Eller kan man chansa och köra en byggrulle med vindisolering med papp på ena sidan och bara trycka in mellan reglarna eller får jag problem av detta?

/Niklas
 
  • IMG_4115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4122.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha kört på vindpapp och 70 mm isolering.
Tror inte att en inre luftspalt i detta fall gör någon nämnvärd skillnad, mer än att krångla till arbetet och minska isoleringstjockleken.

Antar att det är ytterpanelen man ser?

I värsta fall ruttnar panelen nertill där slagregn kan blöta ner den (ofta). Om det nu blir så stor skillnad mot hur det är nu utan isolering. (Vilket jag personligen tvivlar på.)

Huruvida det är bättre el sämre att du nu bytt färgtyp är svårt att säga. Med tät färg minskar nedfuktningen, men uttorkning när det väl skett genom regn och blåst blir också mycket svårare/långsammare. Med falu röd blir panelen lättare fuktig, men torkar också ut lättare.
Är panelen orginal (?) från 50-talet så har uppenbarligen Falu röd fungerat ypperligt.
 
Oldboy skrev:
Jag skulle ha kört på vindpapp och 70 mm isolering.
Tror inte att en inre luftspalt i detta fall gör någon nämnvärd skillnad, mer än att krångla till arbetet och minska isoleringstjockleken.

Antar att det är ytterpanelen man ser?

I värsta fall ruttnar panelen nertill där slagregn kan blöta ner den (ofta). Om det nu blir så stor skillnad mot hur det är nu utan isolering. (Vilket jag personligen tvivlar på.)

Huruvida det är bättre el sämre att du nu bytt färgtyp är svårt att säga. Med tät färg minskar nedfuktningen, men uttorkning när det väl skett genom regn och blåst blir också mycket svårare/långsammare. Med falu röd blir panelen lättare fuktig, men torkar också ut lättare.
Är panelen orginal (?) från 50-talet så har uppenbarligen Falu röd fungerat ypperligt.
Tack för svaret Oldboy!

Det är korrekt att det är den liggande ytterpanelen man ser på bilderna. Har precis fått byta de nedre panelbrädorna runtom huset mot syllarna och en bit upp (och även lyft huset och bytt en del syllar), resten är original, jag valde att skruva de så jag ev kan byta de någon mer gång på ett smidigt sätt om det skulle behövas. Tyvärr hade tidigare ägare valt att måla en sämre oljefärg rakt på slamfärgen /flagade väldigt/ så jag vart tvungen att slipa trärent och sen välja färg, valde oljefärgen då jag inte är jätteförtjust i att få färgmärken på de vita sommarkläderna om man råkar stöta emot om jag hade slammat igen.

Du är inne på mitt spår som jag tyckte från början med, vill ju gärna ha in 70mm isolering. Tror du det kan fungera att förenkla och lägga byggmatta liknande denna direkt mot?
http://www.byggmax.se/isolering/mineralull/byggmatta-pappersbekladd-p61011010

Svårt att hitta en 70 mm av ovan men kan nog gå om man lägger manken till, eller är det bättre/billigare att häfta vindpappen själv?
 
Det går i princip bra med byggmatta, om den nu finns i 70 mm.
Dock är byggmattan väldigt mjuk och sladdrig, så lite meck med att få den att sitta på plats tills man smäller igen väggen. Huruvida det är någon risk att den sjunker ihop lite, pga detta, med tiden vet jag inte.
 
Fasad utan luftspalt går till nöds bra med en slamfärg men inte med moderna plastfärger.
 
Ångspärren kan du skippa, du ska ju ha plastmatta.
 
Om det fortsätter att tränga in vatten, men att du nu har isolering mot panelen, tätskikt/matta på insidan och tätare färg på panelen är nog risken stor att du kan få fuktskador i väggen och syllen.
Tidigare kunde det torka ut utifrån konstruktionen slamfärg och tomt utrymme i väggen.
Så jag skulle börja med att säkerställa en luftspalt mot panelen och vill du spara utrymme för isolering blir det att flytta ut panelen, ev. då panela om den väggens utsida.
 
Jag håller med. Jag skulle absolut inte gå vidare med den konstruktionen utan luftspalt och ändå isolering samt modern plastfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.