Hej,
Ska snart ge mig på att slipa vårt furuparkettgolv som sett sina bästa dagar. Vi har nyligen lagt in en vinylmatta i hall och kök som angränsar till vardagsrummet där parketten ligger. Jag skulle vilja ha förslag på hur man skulle kunna behandla parkettgolvet för att det ska harmonisera mer med mattan i hall och kök. Idag så är parketten riktigt gul och det passar i mitt tycke inte alls ihop med vinylmattan i hall och kök. Jag bifogar en bild på hur golvet i hallen ser ut.

Närbild på en vinylmatta med träeffekt och synliga ådringar och knutar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

även om parketten har gulnat så kommer trät komma fram efter att ha slipat av kontaktytan.
För att få den mest lik så får ni finna en lack eller hårdvaxolja med liknande matthet, "färgton" och hårdhet ni gillar.

För att få bästa liknelsen hade jag tagit ett prov på slipad parkett och lackat, hårdvaxoljat och behandlat för att se vilken metod som kommer närmast i ton.

Alternativt ta dit en golvfirma, de borde kunna ge dig svar ganska snabbt och enkelt.

Lycka till!
 
Tack för tipset. Jag tror att det slutar med att vi tar dit en golvfirma och hör vad de kan erbjuda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.